مراسم فروهرها با دخالت نیروهای امنیتی “تلخ و ناتمام” ماند

به گفته پرستو فروهر از صبح روز جمعه ۱ آذر ۱۳۹۲ حدود ۵۰ نفر از آشنایان در منزل پدری پرستو فروهر جمع می‌شوند. قرار بود مراسم ساعت ۳ بعد از ظهر برگزار شود. با نزدیک شدن زمان آغاز مراسم در ساعت ۲ بعد از ظهر، حضور نیروهای امنیتی – نظامی در کوچه‌ای که خانه پدری خانم فروهر در آن قرار دارد سنگین بود اما آنها هنوز وارد خانه نشده‌ بودند.

 

فروهر

 

بنا بر گزارش دویچه وله پرستو فروهر می‌گوید: «متاسفانه حدود ساعت سه وارد خانه شدند. وقتی ما به این عمل اعتراض کردیم و گفتیم برقراری نظم مربوط به بیرون است و برقراری نظم در داخل خانه را ما خودمان بر عهده داریم، گفتند پس مراسم ممنوع خواهد بود و فقط اقوام می‌توانند بیایند. بعد هم سر کوچه را بستند و بازهم با همان روال سال‌های پیش، از آمدن مهمان‌های ما به خانه جلوگیری کردند.»

به نقل از پرستو فروهر، بسیاری از مردم عادی، شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که برای شرکت در این مراسم رفته و با ممانعت نیروهای امنیتی مواجه شدند، خوشبین بودند که امسال شاید بشود این مراسم را برگزار کرد ولی پس از ممانعت نیروهای امنیتی به این برخورد اعتراض کرده‌اند.

پرستو فروهر ادامه می‌دهد: «عده‌ای تمام مدت سه ساعت مراسم را در خیابان ایستاده بودند. به من گفتند که سرود “ای ایران” را خوانده‌اند. ما هم، همان تعداد محدودی که در داخل خانه بودیم، برنامه‌ مراسم را داشتیم، ولی متاسفانه مراسم ناتمام و تلخی بود. به دلیل این که یک بار دیگر ممنوعیت اجازه نداد که کسانی که می‌خواستند در این مراسم شرکت کنند، به این خانه بیایند.»

به گفته پرستو فروهر، ماموران لباس شخصی در چندین مورد کارت شناسایی افراد را خواستند و قصد شناسایی افراد را داشتند.

 

قتل‌های زنجیره‌ای

پانزده سال پیش، در روز اول آذر ماه ۱۳۷۷، پروانه و داریوش فروهر، دو تن از رهبران حزب ملت ایران در منزل خود در خیابان هدایت تهران به دست ماموران اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی به طرز فجیعی به قتل رسیدند.

دو هفته بعد از این حادثه اجساد محمد مختاری و محمد جعفر پوینده، دو تن از اعضای کانون نویسندگان ایران نیز کشف شدند. این وقایع که با رعب و وحشت جامعه فرهنگی ایران روبرو شده بود، به قتل‌های زنجیره‌ای معروف شد.

در هشت سال گذشته ماموران امنیتی حتی از برگزاری مراسم سالگرد قتل داریوش و پروانه فروهر در خانه شخصی خانواده‌ فروهرها واقع در خیابان هدایت ممانعت می‌کردند و هر بار از ساعات اولیه صبح روز اول آذرماه، با بستن کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف محل سکونت، مانع نزدیک شدن افراد به این محل می‌شدند.

آخرین‌بار مراسم سالگرد قتل داریوش و پروانه فروهر، اول آذر سال ۱۳۸۲ در حسینیه‌ ارشاد تهران برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *