سازمان ملل: کنفرانس صلح سوریه در ژنو ۲۲ ژانویه برگزار می‌شود

سازمان ملل روز دوشنبه چهارم آذر خبر داد که کنفرانس بین‌المللی صلح با هدف پایان بخشیدن به جنگ داخلی سوریه قرار است روز ۲۲ ژانویه سال آینده (دوم بهمن) در ژنو برگزار شود.

 

75E19240-5D08-4B2D-9340-69F965187D7D_w640_r1_s
جنگ داخلی سوریه از حدود سه سال پیش آغاز شده و بیش از ۱۰۰ هزار کشته برجای گذاشته است. کنفرانس ژانویه، نخستین گفت‌وگوی رو در رو میان دولت بشار اسد و شورشیان مسلح مخالف او خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام تاریخ کنفرانس یادشده گفت که «ما با ماموریت ایجاد امید به ژنو می‌رویم.»

سازمان ملل امیدوار است با پیشبرد توافقی که ژوئن سال گذشته میان قدرت‌های جهانی در خصوص سوریه به‌دست آمد یک گذار مسالمت‌آمیز قدرت را در این کشور رقم بزند.

توافق یادشده از طرف‌های درگیر خواسته است تا هیات حاکمه‌ای انتقالی تشکیل بدهند که قدرت اجرایی کامل داشته و اختیار نهادهای نظامی و امنیتی سوریه را در دست بگیرد.

اعلام تاریخ کنفرانس جدید پس از آن صورت می‌گیرد که اخضر ابراهیمی، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، در تلاشی تازه برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه با مقام‌های ارشد آمریکا و روسیه در ژنو دیدار کرد.

اخضر ابراهیمی که از حمایت قدرت‌های جهانی برخوردار است از ماه مه در تلاش برای تشکیل کنفرانس جدید صلح سوریه بوده و امید داشت تا چنین کنفرانسی را در اواسط دسامبر برگزار کند.

به گزارش رویترز، وی قرار است شامگاه دوشنبه طی یک نشست خبری فهرست مدعوین به کنفرانس ژانویه را اعلام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *