«منشور کوروش» در«لس‌آنجلس» رکورد بازدید را شکست

به گزارش شرق، منشور کوروش پس از گذر از شهرهای نیویورک، واشنگتن، هوستن و سانفرانسیسکو این روزها در مقصد نهایی خود در شهر ملبو واقع در ایالت کالیفرنیا به نمایش درآمده است. این اثر که در نمایشگاه «کوروش و ایران‌باستان: یک شروع جدید» در موزه گتی ویلاز به نمایش گذاشته شده، بازدیدکنندگان زیادی داشته و مورد استقبال ایرانیان، آمریکایی‌ها و شهروندانی از دیگر ملیت‌ها قرار گرفته است. تا پیش از نمایش این منشور در لس‌آنجلس، قریب به ۲۵۰هزارنفر در چهار شهر دیگر آمریکا از این اثر بازدید کردند و درحال حاضر، موزه گتی ویلاز روزهای شلوغ خود را می‌گذراند.

 

images
اشتیاق در جنوب کالیفرنیا
منشور کوروش از 10مهر همزمان با جشن مهرگان به مقصد نهایی خود در ایالت لس‌آنجلس آمریکا رسیده است. برگزاری نمایشگاه منشور کوروش در این ایالت، مزیت دیگری را هم برای ایرانیان داشته است چراکه بیشترین تجمع ایرانیان در خارج از کشور، در این منطقه است و به همین دلیل نمایش این اثر، شوق فراوانی را در جامعه ایرانیان جنوب کالیفرنیا ایجاد کرده است و افرادی از نسل‌های گوناگون، ایرانیان سالخورده همراه فرزندان و نوه‌های خود که چه‌بسا ایران را ندیده‌اند، به دیدن آن آمده‌اند. برای جوانانی که نسل دوم یا سوم ایرانیان آمریکا محسوب می‌شوند و کمابیش با فرهنگ ایرانی بزرگ شده‌اند، منشور کوروش نشانه‌ای از افتخار به سرزمینی است که از طریق خاطرات و گفته‌های اطرافیانشان یا تصویر منفی رسانه‌ها، با آن آشنا شده‌اند. در واقع این منشور و محتوای حقوق‌بشری آن بازگشای ایرانی متمدن، مداراگرا، چندملیتی و دارای حکومتی با مرام دموکراتیک است.
رکوردشکنی بازدیدکنندگان
منشور کوروش و برخی اشیای تاریخی امانت‌گرفته‌شده از موزه لندن در طبقه دوم موزه گتی‌ویلاز به نمایش گذاشته شده‌اند. در ورودی سالن محل نمایش منشور، صفی طولانی شکل گرفته و صدها علاقه‌مند منتظر رسیدن نوبت‌شان هستند. چند نگهبان، ورود و خروج به این سالن را کنترل می‌کنند تا از تجمع بیش از حد علاقه‌مندان جلوگیری شود. منشور در داخل یک حفاظ شیشه‌ای قرار گرفته که از چهار طرف قابل دیدن است. چهاردیوار اطراف این سالن با تابلوهای عکس آرامگاه کوروش و ترجمه متن منشور به همراه توضیحاتی در مورد تخت‌جمشید و کارکرد آن در زمان هخامنشی و آیین زردشتی پوشیده شده است. در طبقه پایین موزه و در سالن فیلم نیز مستندی ۱۵دقیقه‌ای به زبان انگلیسی در مورد نحوه کشف منشور توسط باستان‌شناسان انگلیسی در بین‌النهرین، محتوای منشور، علت اعلام آن و تاریخ حکومت هخامنشی به نمایش درآمده است. بر اساس این مستند، منشور کوروش در سال ۱۲۵۷شمسی (۱۸۷۹ میلادی) کشف شد و قطعات شکسته آن در کنار هم قرار گرفت ولی برخی از قطعات آن هنوز کشف نشده است. البته همزمان با برگزاری نمایشگاه و با تلاش بنیاد فرهنگ و بخش ایران‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس مجموعه‌ای سخنرانی هم در چند هفته پیاپی در لس‌آنجلس توسط استادان و ایران‌شناسان برجسته در موزه گتی‌ویلاز و در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس برگزار شد.  بنا به گفته دزیره دینوویچ، مسوول روابط‌عمومی موزه گتی‌ویلاز این نمایشگاه پربیننده‌ترین نمایشگاه در تاریخ موزه گتی‌ویلاز بوده است ولی به دلیل اینکه زمان آن هنوز به پایان نرسیده است، آنها نمی‌توانند تعداد بازدیدکنندگان را اعلام کنند. همچنین به‌دلیل استقبال عمومی ساعات کار نمایشگاه در روزهای شنبه چهارساعت اضافه و مدت نمایشگاه نیز یک‌هفته تمدید شده است. این نمایشگاه قرار است تا ۱۷آذر ادامه داشته باشد و در ادامه منشور کوروش برای نمایشگاه بعدی خود به بمبئی در هند می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *