پورجوادی: نام فردوسی و شاهنامه در صدا وسیما تابو است/مدیرانی که هویت ایرانی ندارد با هویت ملی ستیز می کنند

نصرالله پورجوادی استاد دانشگاه و عرفان شناس برجسته کشورمان ضمن یادداشتی در فیس بوک از سیاست های ضدایرانی صداوسیما انتقاد کرد. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذری ها استاد نصرالله پورجوادی با ذکر خاطره ای از زنده یاد بهمن سرکاراتی استاد زبان شناس دانشگاه تبریز، از اعتراض وی نسبت به آنچه لجن مال کردن شخصیت های تاریخی ایران خواند، در حضور حداد عادل سخن گفت.

 

 

tumbnail

 

پورجوادی در مورد دلیل این رویکرد نوشت: «ظاهرا متصدیان صدا و سیما خیال می کردند که قبل از انقلاب شاه سعی می کرده اسم های اسلامی را به لجن بکشد وحالا انقلاب که شده آنها باید عکس آن را عمل کنند».
استفاده از اسامی اصیل ایرانی در برنامه های صداوسیما جهت نام گذاری شخصیت های منفی یا مضحک سریال ها به یک قاعده تبدیل شده است و مورد انتقاده بسیاری از مردم کشورمان از جمله شهروندان آذری است.
مدیر سابق نشردانشگاهی یکی دیگر از دلایل این امر را آن دسته از مدیران صداوسیما عنوان کرد که هویت ایرانی ندارند و در عمدتا در کشورهای عربی رشد پیدا کرده اند در نتیجه یا تعلقی به این مرز و بوم ندارند و یا اصولا با فرهنگ ایرانی و گویش اقوام دشمنی می ورزند.
به گزارش آذری ها یکی دیگر از مسائل آزار دهنده که مردم آذربایجان به شدت نسبت به آن اعتراض دارند تمسخر لهجه آذری در برنامه های تولیدی صداوسیما است. چرایی این مقوله را نیز می بایست در چارچوب اظهارات استاد جوادی تجزیه و تحلیل نمود. آن دسته از مدیران که با هویت ایرانی رشد پیدا نکرده اند به طور کلی نسبت به هر آنچه که به ایرانیت تعلق داشته باشد از جمله گویش زیبای آذری عناد ورزیده و سعی می کنند در برنامه های تولیدی خود این گویش را یا به سخره بکشند و با انتخاب شخصیت های منفی یا سطح پایین و نسبت دادن لهجه آذری به آن ها به طور ویژه خصومت خود را با هویت ایرانی نشان دهند، مسئول مستقیم این خصومت محسوب می شوند. پورجوادی در ادامه یادداشت فیس بوکی خود به نقل از یکی از مدیران صداوسیما عنوان نمود که حتی نام شاهنامه و فردوسی نیز در جام جم ممنوع و تابو است.
متن کامل یادداشت دکتر پورجوادی را در ادامه می خوانید:
« دیدن عکس مرحوم بهمن سرکاراتی امروز در صفحۀ فیس بوک دوست عزیز ایران دوستمان صفر عبدالله خاطراتی را در من زنده کرد. سرکاراتی متخصص تاریخ و زبانها و تمدن ایران پیش از اسلام بود و مثل مرحوم احمد تفضلی وقتی اسم ایران می آمد بدنش به لرزه می افتاد. زمانی معاون فرهنگستان زبان و ادب بود. روزی در جلسۀ عمومی فرهنگستان به عملکرد صدا و سیما اعتراض کرد و خطاب به حداد عادل گفت چرا در صدا و سیما شخصیتهای تاریخی ما را تحقیر می کنند. گویا در برنامه ای به «خشایار شاه» بی احترامی کرده بودند. سرکاراتی می گفت ما حق نداریم افتخارات ملتی را به لجن بکشیم.
صدا و سیما در آن زمان سعی می کرد برای تحقیر ایران پیش از اسلام در فیلم های داستانی خود نام بزرگان پیش از اسلام ایران را تحقیر کند. در یکی از سریال ها نام سریداری را خشایار گذاشته بودند. ظاهرا متصدیان صدا و سیما خیال می کردند که قبل از انقلاب شاه سعی می کرده اسمهای اسلامی را به لجن بکشد و حالا انقلاب که شده آنها باید عکس آن را عمل کنند. لجن مال کردن گذشتۀ در صدا و سیما فقط به دورۀ اسلامی مربوط نمی شد. بعضی ها سعی می کردند ( و شاید هنوز هم بکنند) شخصیتهای فرهنگی دورۀ رضا شاه را هم به لجن بکشند. من خودم ندیدم ولی دوستی می گفت در سریال «کلاه پهلوی» مرحوم ذکاءالملک فروغی و علی اصغر حکمت را خراب کرده اند. خراب کردن شخصیتهای فرهنگی گذشته در واقع ادامۀ برنامه هویت است، برنامه ای که می خواست تاریخ را ایدئولوژی زده کند. من وقتی در سالهای اول پس از انقلاب سرمقاله ای در «نشر دانش » نوشتم با عنوان « نگاهی دیگر به فردوسی» یکی از مدیران صدا و سیما آمده بود نزد من و تشکر می کرد و می گفت در جام جم فردوسی و شاهنامه تابوست. او می گفت کسانی می خواهند در صدا و سیما ایدئولوژی اسلامی را پیاده کنند که خودشان هویت ایرانی ندارند. می گفت که این اشخاص در کشور های دیگر از پدر و مادر ایرانی متولد شده اند و شناسنامۀ ایرانی هم گرفته اند ولی در ایران بزرگ نشده اند و به مدرسۀ ایرانی نرفته اند. طبیعی است که این اشخاص هیچ تعلق خاطری به ایران و افتخارات فرهنگی ایران نداشته باشند و اگر در رأس یک موسسۀ فرهنگی قرار بگیرند سعی کنند با فرهنگ ایران ستیزه جوئی کنند. سالها پیش یونسکو می خواست « شب ایران» برگزار کند و یکی از این مسولان فرهنگی که فارسی را با لهجۀ عربی حرف می زد قرار بود برود و سخنرانی کند. از من می پرسید چه طور است که به زبان عربی سخنرانی کنم؟ این اشخاص به جای این که سعی کنند هویت ایرانی خود را تقویت کنند می کوشند تا ایران را انیران کنند، غافل از این که آنها عملا خودشان را از مردم بیگانه ترمی سازند. کسانی که در صدا و سیما می خواهند افتخارات تاریخی ملت را از آنها بگیرند در واقع صدا و سیما را از مردم بیگانه می کنند. تاریخ وقتی ایدئولوژی زده شد مردم از ایدئولوژی و کسانی که آن را به مردم تحمیل می کنند دلزده و روی گردان می شوند نه از تاریخ و افتخارات تاریخی».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *