عضو ارشد حزب عدالت و توسعه: چیزی به اسم تُرک وجود ندارد

پروفسور یاسین آک تای از آکادمیسین های حزب حاکم ترکیه در یک نشست سیاسی در خصوص مسائل این شکور اظهار داشت،در ترکیه چیزی به اسم نژاد تُرک وجود ندارد.

 

tumbnail (1)

 

به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذری‌ها به نقل از بولتن خبری تلویزیونStar ترکیه و روزنامه رادیکال پروفسور یاسین آک تای عضو شورای مرکزی سیاست گذاری حزب حاکم ترکیه در یک نشست سیاسی در دانشگاه «بایبورد» در پاسخ به پرسش یک دانشجو خصوص اظهارات رجب طیب اردوغان مبنی بر اینکه «می‌بایست ملی گرایی ترک را له کرد» اظهار داشت:
«اگر در این کشور فقط به موجودیت ترک‌ها اذعان و توجه کنیم هزینه بالایی خواهیم داد… به شما در مدارس آموزش می‌دهند که شما ترک هستید. اگر بپرسید ترک یعنی چه خواهند گفت، کسانی که از آسیای میانه به آناتولی مهاجرت کرده‌اند. اما واقعا باید پرسید نیای چند نفرمان از آسیای میانه آمده است؟ عصمت اوزل یک اصطلاح زیبا دارد و می‌گوید چیزی که ما بدان می‌گوییم تُرک در واقع یک سنتز است [محصول آمیختگی چندین‌نژاد]، پس چیزی به اسم تُرک بصورت اصیل وجود ندارد».
دکتر یاسین آک تای در ادامه گفت: «اگر به گذشته نگاه کنیم و اختلاط‌های نژادی در چند نسل گذشته ترکیه را بنگریم خواهیم دید که چیزی به اسم‌نژاد ترک در این کشور باقی نمانده است».
گفتنی است سرزمین آناتولی دارای مردمی مرکب از ارمنی‌ها، یونانی‌ها و ترک‌ها است. نام ترکیه برای نخستین بار در سال ۱۹۲۳ از سوی مصطفی کمال آتاترک اختراع شد و به سرزمینی که پیش از آن «عثمانی» نامیده می‌شد اطلاق گردید. آمیختکی عناصری از قومیت‌های غیر ترک مانند ارمنی‌ها، چرکس‌ها، آلبانیایی تبار‌ها (آرناوود‌ها)، بوسنیایی‌ها و کرد‌ها از دوران عثمانی تا به امروز در این قلمرو باعث شده است تا انسان‌شناسان در ترک‌نژاد بودن مردم ترکیه تردیدهای جدّی داشته باشند.
آک تای عضو هیئت علمی دانشگاه آک تای و نویسنده نزدیک به ده کتاب در حوزه جامعه‌شناسی و نیز عضو شورای سیاست گذاری راهبردی حزب عدالت و توسعه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *