آقای ظریف این سند را به دقت بخوانید!

چند روز پیش آقای ظریف در سفرهای دیپلماتیک خود به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج پارس اظهار داشت که برای رفع “سو تفاهم” درباره جزیره گَپ سَبزو (بوموسا) حاضر به “مذاکره” با امارات متحده عربی است. سخنی که ناراحتی بسیاری را در بین مردم ایجاد کرد.

بایسته است درباره این سخنان دو نکته بسیار مهم یادآوری شود. نخست اینکه طرف حساب ایران در جریان اختلاف بر جزیره بوموسا، شیج نشین شارجه است نه کشور امارات، زیرا موضوع چرای گوسفندان چوپانان در این جزیره و سکونت تنی چند از اعراب این شیخ نشین به پیش از توافقات 7 شیخ نشین و موافقت شاه ایران و تشکیل کشور امارات بر می گردد.

از آن مهمتر اینکه این موضوع نه یک “سو تفاهم” بلکه یک “سوءنیت” آشکار از شیخک نشین های اماراتی است! شما چگونه می خواهید با کسی که درباره یک موضوع سوءنیت دارد گفتگو کرده و آن را حل کنید، سوء نیتی که سال هاست آشکار گردیده است. آنها ادعای خاک ایران را دارند و ما را اشغالگر جزایر می دانند، شما می خواهید با این افراد مذاکره کنید؟!

اماراتی ها و اربابان غربی آنها بهتر از من و شما تاریخ چند هزارساله این سه جزیره همیشه ایرانی را می داند. جناب آقای ظریف، وزیر محترم امور خارجه توجه داشته باشید که مردم ایران حرکت ها و سخنان شما را زیر ذره بین خواهند داشت، خطوط قرمز ملت ایران را به خوبی بشناسید و به گونه ای سخن نگویید که باعث تحریک اذهان و نگرانی ایرانیان میهن پرست شود و شما سریعا مجبور به تکذیب و پوزش خواهی و توضیح دادن حرف هایتان شوید.

برای آگاهی شما از نوع برخوردحاکمان دیروز ایران نیز این سند را از مظفرالدین شاه قاجار را [که عملکرد دوران حکومت ایران برباد ده آنان زبانزد است] حتما ببییند و بخوانید که چگونه در برابر خواست ابرقدرت وقت، یعنی دولت بریتانیای کبیر مبنی بر پایین کشیدن درفش ایران ایستاده و صریحا گفته است از حق خود نخواهد گذشت و حال شما می خواهید درباره آنچه “سوء تفاهم” امارات درباره بوموسا خوانده اید “مذاکره” کنید؟!

 

558587_3913033025316_527215694_n

 

 

درباره مالکیت بی چون و چرای ایران بر این سه جزیره هیچ سوء تفاهمی وجود ندارد، آنچه هست طمع بیگانگان به آبی و خاکی است که برای حفظ آن خون هزاران شهید بر خاک پاکش جاری شده است. «جناب اشرف صدراعظم- به وزير خارجه ابلاغ نمايند که به سفارت انگليس بگويد پارسال در اين باب مذاکره شد، دولت انگليس از ما خواهش کرده بيرق خودمان را از اين دو جزيره برداريم تا رسيدگي و گفتگو شود، در صورتي که ما خودمان مي دانيم که اين دو جزيره، ملک مسلمه دولت ايران است.

در اين صورت حالا چطور دولت انگليس در عالم دوستي راضي مي شود که ما ملک طلق خودمان را به شيخ واگذار کنيم و او بيرق در آنجا بيفرازد.شما باز گفتگو کنيد. ما به هيچ وجه از حق خود نخواهيم گذاشت. امضا: مظفرالدين شاه سند برگرفته از کتاب «جزيره بوموسا و جزاير تنب بزرگ و کوچک» پژوهش و نگارش دکتر ايرج افشار سيستاني- رويه 85 و 86

 

پاینده ایران

میلاد دهقان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *