جان کری: ما در مذاکرات با ایران، همواره امنیت اسرائیل را مد نظر قرار می دهیم

مترجم: الیناز شیرازی/منبع: واشنگتن پست

تلاویو—وزیر امور خارجه آمریکا، جان کری، ادعا کرد: با وجود شک و تردیدهایی که در مورد پیشرفت مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین وجود دارد، چشم اندار مذاکرات برای دستیابی به توافق صلح نوید بخش است.

images (1)

کری که در فرودگاه بن گوریون اسرائیل سخن می گفت به سوالات خبرنگاران در مورد ایران نیز پاسخ داد و گفت: تحریمها علیه ایران در طول دوره ی مذاکرات و تا رسیدن به یک توافق نهایی که محدود کننده برنامه هسته ای ایران به مقاصد صلح آمیز باشد، ادامه خواهد داشت.

جان کری همچنین افزود: “ما در مذاکرات با ایران، همواره امنیت اسرائیل و خاورمیانه را مد نظر قرار می دهیم.”

بنیامین نتانیاهو یکی از منتقدان صریح تلاشهای کری برای توافق با ایران است و این توافق را به عنوان “فاجعه بارترین اشتباه” آمریکا در طی سالهای اخیر ارزیابی نموده است. کری در این رابطه اظهار نمود: ” نخست وزیر اسرائیل حق دارد که دیدگاه خودش را در مورد امنیت کشورش بیان کند.”

کری پیرامون مساله صلح اسرائیل و فلسطین گفت: در حال حاضر ما بیش از هر زمان دیگری به صلح، رفاه، و امنیتی که لایق هر دو طرف مذاکره هست نزدیک شده ایم. او همچنین تلاش برای برقراری صلح در خاورمیانه را به تلاشهای طولانی مدت نلسون ماندلا برای پایان دادن به آپارتاید در آفریقای جنوبی تشبیه کرد و به نقل از نلسون ماندلا گفت: ” کارها فقط تا زمانی که انجام نشده اند محال به نظر می رسند”.

در طی این دیدار دو روزه، نتانیاهو از لحن ملایمتری برای انتقاد از کری استفاده نمود و در عوض وزیر امور خارجه نیز با تکرار شعارهای همیشگی نتانیاهو نظیر “اسرائیل باید قادر به دفاع از خود توسط خود باشد”، بر موضع اسرائیل در تامین امنیت خود صحه گذاشت.

ساخت و ساز شهرکهای جدید یهودی نشین در کرانه باختری، عامل اصلی توقف روند گفتگوهای صلح در ماههای اخیر بوده است؛ با این وجود در دیدار با طرف اسرائیلی، جان کری هیچ بحثی از ادعای فلسطینیها در مورد احداث این شهرکها به میان نیاورد.

بعد از دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، کری به نقل از فلسطینیها به وجود “مشکلات” در مسیر گفتگوها اذعان نمود.

کری و ژنرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا، جان آر آلن، طرحی برای ادامه روند گفتگوهای صلح در کرانه باختری دارند که جزئیات آن هنوز فاش نشده. آگاهان عقیده دارند که این طرح در راستای رسیدن به توافقی برای مهار تهدیدات بالقوه از جانب حریم هوایی فلسطین بر روی نواحی تحت اشغال اسرائیل در دره اردن می باشد.

رهبر مخالفان در پارلمان اسرائیل، اسحاق هرتزوگ، که جدیدا ریاست حزب کارگر را به عهده گرفته است، در مصاحبه ای گفت که رهبران اسرائیل و فلسطین فرصت طلایی برای رسیدن به یک توافق را به دست آورده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *