۲۵ تن از کارکنان ایرانی یک پروژه گازی در عراق به قتل رسیدند

تعدادی از هموطنان ایرانی که در مرکز ساخت خطوط لوله گاز در استان دیاله شمال شرق بغداد فعالیت می‌کردند، در حمله روز جمعه افراد مسلح نا‌شناس کشته شدند.

 

8EB5E8F9-AFC8-403F-A93B-038F7258BA0F_w640_r1_s_cx37_cy24_cw62

به گزارش رویترز، افراد مسلح نا‌شناس به استفاده از سه دستگاه خودرو، به کارگران و مهندسان ایرانی و عراقی در منطقه الندی نزدیک به منطقه بلدروز واقع در ۷۵ کیلومتری شمال شرق بغداد و با استفاده از سلاح‌های سبک حمله کردند.

در حالی که سفير ايران در عراق تعداد قربانیان ايرانی حادثه روز جمعه عراق را «بيش از ۲۰ نفر» اعلام کرده، وزارت امور خارجه نيز «حادثه تروريستی و ددمنشانه» حمله به کارکنان شرکت گازرسانی در شرق بعقوبه عراق را «قويا محکوم» کرده است.

حسن دانايی‌فر، سفير ايران در عراق، به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفت که خودروی «تعدادی از اعضای شرکتی که پروژه ساخت خط لوله گاز برای انتقال گاز از ايران به عراق را انجام می‌دهد، عصر روز جمعه ۲۲ آذر در حال بازگشت از محل کار به سمت اقامتگاه خود توسط گروه‌های تروريستی مورد حمله قرار گرفت».

او افزوده است که «حدود ۲۵ تن ايرانی و عراقی در اين حمله تروريستی» کشته و «حدود دو نفر ايرانی» نيز زخمی شده‌اند.

در همین حال خبرگزاری مهر به نقل از «يک منبع امنيتی عراق» از مرگ ۲۵ ايرانی در اين حادثه خبر داده است.

سفير ايران در عراق همچنین گفته است که آمار تلفات اين حادثه از عصر جمعه «در حال تغيير است» و تاکيد کرد که «هنوز تعداد شهدای حمله تروريستی روز جمعه قطعی نشده است».

استان دیالی و مرکز آن بعقوبه در ۵۵ کیلومتری شرق بغداد، پایتخت عراق قرار دارد و همواره شاهد حملات و عملیات تروریستی علیه شهروندان و نیروهای دولتی است.

در حالی که در جریان حملات تروریستی امروز عراق، ‌شمار بیشتری جان خود را از دست داده‌اند و در جریان حادثه‌ای دیگر، در خلال فرار ۲۲ عضو القاعده از زندانی در عراق، چندین نگهبان و زندانی کشته‌ شده‌اند، در مورد عاملان حمله به کارکنان وزارت نفت ایران در عراق دو گزینه مطرح شده است.

از سویی روز جمعه، سیزدهم دسامبر، دهمین سالگرد بازداشت صدام حسین، دیکتاتور معدوم عراق است و احتمال داده می‌شود هواداران حزب بعث که در بعضی از ناآرامی‌های ماه‌های گذشته در شمال عراق دست داشتند به کارکنان ایرانی حمله کرده باشند.

از سوی دیگر، برخی منابع اسرائیلی این حمله را به ابوبکر البغدادی، رهبر القاعده شاخه عراق منتسب کرده‌اند. در این چهارچوب گفته می‌شود که گروه‌های تکفیری در منطقه تلاش دارند با گسترش درگیری‌های سوریه به عراق و لبنان به ایران فشار وارد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *