تردید روسیه نسبت به برگزاری کنفرانس “ژنو ۲” در موعد مقرر

رئیس شورای امنیت ملی روسیه می‌گوید شک دارد که نشست”ژنو ۲” در زمان تعیین‌شده برگزار شود. این درحالی است که بر سر تاریخ کنفرانس توافق شده است. علی لاریجانی نیز می‌گوید، ایران اصراری برای شرکت در نشست ندارد.

 

0,,15660883_303,00

 

نیکولای پاتروشف، رئیس شورای امنیت ملی روسیه روز پنج‌شنبه (۲۶ دسامبر/۵ بهمن) درباره‌ زمان برگزاری کنفرانس ژنو ۲ با محوریت حل بحران سوریه ابراز تردید کرد.
پاتروشف در گفت‌وگویی با روزنامه‌ی دولتی “روسیا گازتا” روسیه گفت:«نمی‌توانیم کنفرانس را در زمان تعیین ‌شده برگزار کنیم.» وی اضافه کرد که پیشرفت در فراهم آوردن ملزومات این کنفرانس “اندک” است.

این مقام روسی در این گفت‌وگو تاکید کرد که بسیاری از ملزومات برگزاری کنفرانس به ایالات متحده آمریکا و برخی کشورهای دیگر و این موضوع بستگی دارد که آیا می‌توانند گروه‌های مختلف اپوزیسیون سوریه را راضی به شرکت در نشست کنند یا خیر.

روسیه که یکی از مهم‌ترین متحدان دولت بشار اسد به شمار می‌رود بار دیگر تاکید کرده است که همه گروه‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه باید در کنفرانس صلح شرکت کنند.

پاتروشف در حالی درباره‌ برگزاری کنفرانس ابراز تردید کرده که بر سر تاریخ نهایی کنفرانس توافق شده است. نشست “ژنو ۲” قرار است ۲۲ ژانویه برگزار شود. بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد که دعوت‌نامه‌های شرکت در کنفرانس تا پایان سال ۲۰۱۳ برای مدعوین ارسال خواهد شد.

ناروشن بودن حضور ایران در “ژنو ۲”

هنوز مشخص نیست که آیا از ایران هم برای شرکت در کنفرانس صلح سوریه دعوت خواهد شد یا نه. بان کی‌مون روز ۲۳ دسامبر در کنفرانسی خبری در نیویورک گفت که با توجه به جایگاه ویژه‌ ایران در خاورمیانه و نقش کلیدی‌اش در سوریه، بسیار مهم است که از ایران نیز برای “ژنو ۲” دعوت شود.

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه‌ ایران، اعلام کرده بود که اگر از ایران دعوت شود در کنفرانس شرکت خواهند کرد.

با این‌حال علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی روز پنج‌شنبه (۵ بهمن) در پنجمین سالگرد درگذشت آیت‌الله جمی در شهر آبادان گفت که ایران اصراری برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ ندارد.

لاریجانی گفت:«کشورهای غربی خواستار عدم حضور ایران در ژنو ۲ شدند و ما در جواب آن‌ها می‌گوییم که ایران اصراری برای حضور در مذاکرات ندارد و شما که همیشه همه‌ گزینه‌هایتان روی میز است، مشکل سوریه را هم حل کنید.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *