گفتگوی آرش کیخسروی با نسرین ستوده

«محاکمات سیاسی باید در دادگاه‌های عمومی و با حضور هیات منصفه و بصورت علنی باشد نه در دادگاه انقلاب»

 

آرش کیخسروی

اگرچه بیش از دو هفته از دیدار هیات پارلمانی اروپا با همکار گرامی ام  نسرین ستوده و جعفر پناهی می‌گذرد ولی هنوز برخی از مقامات کشورمان به اظهارنظر در این خصوص مشغول هستند و بخشی از فضای رسانه‌ای داخل ایران را هم بگونه‌ای آراسته‌اند که یک طرفه بوده و بیشتر حالت ارعاب و تهدید دارد تا اطلاع رسانی و آگاهی بخشی. برای آگاهی وکلای عزیز ایران از آنچه که در این دیدار اتفاق افتاده به دیدن نسرین ستوده رفتم. ستوده این روز‌ها بر این باور است که ایام زندگی در زندان برایش بهتر از روزهایی است که راه را بر امرار معاشش بسته‌اند. او که وظیفه دفاع از حق در برابر قدرت را برعهده داشته و دارد عملکرد خود را در چارچوب قانون و قابل دفاع می‌داند و با امید به آینده، صبوری پیشه کرده و با تمام سختی‌هایی که احاطه‌اش کرده‌اند روزگار را می‌گذراند.   download (1)   متن گفتگو با نسرین ستوده را در ادامه می خوانید:

 

سرکار خانم ستوده دیدار با هیات پارلمانی اروپا چرا انجام شد و در مورد چه مطالبی با هم صحبت کردید؟

این دیدار به درخواست هیات پارلمانی اروپا صورت گرفت و آقای جعفر پناهی و من نیز درخواست هیات مذکور را پذیرفتیم و در روز جمعه ۲۲/۹/۹۲ دیدار انجام شد. در این نشست ضمن اشاره به حصر خانگی خانم زهرا رهنورد و آقایان کروبی و میرحسین موسوی و فقدان حکم قضایی در این خصوص به این موضوع پرداخته شد که آن‌ها تقریبا از کلیه حقوق زندانیان از قبیل مراوده زندانیان با یکدیگر و ملاقات هفتگی منظم محروم هستند و بویژه با توجه به کهولت سن با مخاطرات زیادی مواجه می‌باشند. علاوه بر این، موضوع زندانیان سیاسی مطرح شد که اغلب آن‌ها بدنبال یک روز انتخابات بازداشت و به زندان‌های طولانی مدت محکوم شدند. به این نکته نیز اشاره شد که اصولا و طبق قانون اساسی محاکمات سیاسی نباید در دادگاه انقلاب برگزار شود چرا که طبق اصل ۱۶۸ قانون اساسی اینگونه محاکمات باید در دادگاه‌های عمومی و با حضور هیات منصفه و بصورت علنی باشد که این هر سه شرط در دادگاه انقلاب مغفول می‌ماند. ما به هیات پارلمانی گفتیم از اینکه دولت ایران یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های بین المللی‌اش را از طریق مذاکره حل کرده است و به طرف توافقات بیشتر می‌رود خوشحالیم ولی همچنین خواهان آن هستیم دولت ایران مشکلات داخلی‌اش را نیز از طریق مذاکره با مخالفان داخلی حل کند. ما انتظار داریم زندانیان سیاسی هر چه زود‌تر آزاد شوند و در حل مشکلات داخلی مورد مشورت و مذاکره قرار گیرند، تا هم خواسته‌هایشان شنیده شود و هم در حل مشکلات داخلی از راهکار‌هایشان استفاده شود. هیات پارلمانی در مورد وضعیت خود ما هم پرسید که این موضوع مورد اشاره قرار گرفت که آزاد بودن از زندان با محرومیت‌ها و محدویت‌های متعدد از قبیل ممنوعیت از اشتغال، ممنوع الخروج بودن و… شرایطی بمراتب سخت‌تر از زندان ایجاد می‌کند. وقتی ما را از امرار معاش محروم کرده‌اند، شرایط زندگی خودبخود برایمان دشوار می‌شود.

 

آیا جایزه‌ای هم گرفتید؟

هرچند که ما این حق را داشتیم که برای گرفتن جایزه به اروپا سفر کنیم اما بدلیل ممنوع الخروج بودن این سفر می‌سر نشد مع هذا در دیدار با هیات پارلمانی اروپا به هیچ وجه جایزه‌ای رد و بدل نشد. در عکسی که توسط هیات پارلمانی منتشر شد، بسته‌هایی به هر کدام از ما داده شده که حاوی کتاب و جزوات معرفی بنیاد ساخاروف و برندگان جایزه است.

 

این نشست چند دقیقه طول کشید؟

نزدیک چهل و پنج دقیقه که تقریبا نیم ساعت آن به گفت‌و‌گو انجامید.

 

اعضای هیات چند نفر بودند؟

حدود هفت یا هشت نفر، ریاست جلسه با خانم کرونبرگ بود و فقط اعضای هیات پارلمان که به ایران سفر کرده بودند حضور داشتند.

 

کادویی که شما به هیات دادید چه بود؟

تابلویی که دستی در زندان درست کردم و زیر آنهم نام اوین را نوشته بودم به رسم یادبود از طرف خودمان (من و آقای پناهی) به آن‌ها دادم.

 

آیا هیات این اجازه را داشت که با شما دیداری داشته باشد؟

در نظر داشته باشیم اساسا کنوانسیون‌های بین المللی و از جمله کنوانسیون‌های مربوط به حقوق بشر فاقد ضمانت اجرا هستند و فقط برای کشورهایی که به این کنوانسیون‌ها می‌پیوندند حق نظارت متقابل قائل می‌شوند. معهذا تا آنجا که من در جریان هستم هیات پارلمانی اروپا با ما به عنوان برندگان جایزه ساخاروف این دیدار را انجام داد.

 

در برخی از رسانه‌های خاص – از گذشته تا امروز – برای تخریب شخصیت شما سناریویی تدارک دیدند که البته نویسنده یا نویسندگان گمنام مطلب بر خلاف آنکه خود را اصولگرا می‌نامند با زیرپا نهادن اصول اخلاقی و با طرح این سوال که نسرین ستوده کیست، به حیطه زندگی خصوصی شما هم وارد شدند ولی سوالی که مطرح کردند بنظرم سوال خوبیست و من هم می‌خواهم جواب شما را به این سوال بدانم که «نسرین ستوده کیست»؟

نسرین ستوده یک وکیل دادگستری است که البته به قصد تحقق عدالت فعالیت می‌کند. دروس دانشگاهی را در دوره جمهوری اسلامی خوانده و در اوج گزینش‌ها در سال ۶۳ وارد دانشگاه دولتی شده است. در سال‌های متمادی در ادارات دولتی کار حقوقی انجام داده و سعی کرده از اصول اخلاقی و شرافت انسانی تخطی ننماید.   در پایان از خانم نسرین ستوده بخاطر وقتیکه در اختیارم قرار دادند سپاسگزاری کردم. امیدوارم حقوق شهروندی و کرامت انسانی در کشور ما محفوظ و محترم بماند.

 

 

منبع: تارنمای وکلای ملت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *