مدیر مسولان بهار و شهروند امروز «مجرم» شناخته شدند

هیئت منصفه مطبوعات ایران، پانزدهم دی‌ماه، روزنامه‌ بهار و هفته‌نامه شهروند امروز را به اتهام «توهین، نشر اکاذیب و فعالیت تبلیغی علیه نظام» مجرم شناخت و مدیران مسئول آنها را نیز «مستحق تخفیف» ندانست.

 

B893F235-A5AB-4C08-BE54-4F2761388DAC_w268_r1

 

دادگاه مطبوعات ایران، حمید عطریانفر، مدیر مسئول شهروند امروز، را به اتهام آنچه «توهین و نشر اکاذیب» عنوان شده و سعید پورعزیزی، مدیر مسئول روزنامه بهار، را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» ایران مجرم شناخت.

آقای پورعزیز در مورد اتهام «اشاعه فحشا و منکرات» و «انتشار تصاویر خلاف عفت عمومی» مجرم شناخته نشده است.

در مورد مدیرمسئول روزنامه بهار سه کیفرخواست تنظیم شده بود که در سومی او به اتهام‌های «نشر مطالب خلاف موازین اسلامی، ایجاد اختلاف میان اقشار جامعه، اهانت به دین اسلام، پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و همچنین انتشار مطالب علیه اصول قانون اساسی» مجرم شناخته شده است. دادگاه مطبوعات در این مورد نیز او را مستحق تخفیف ندانسته است.

روزنامه بهار در نخستین روز آبان‌ماه، مقاله‌ای با عنوان «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی» به قلم علی‌اصغر غروی، از فعالان ملی‌مذهبی ایران، منتشر کرده بود که به توقف خودخواسته و سپس توقیف آن انجامید.

در این مقاله بر این موضوع تاکید شده بود که امام اول شیعیان به دنبال کسب قدرت نبوده است. بنا بر گزارش‌ها پرداختن به روایت‌هایی خارج از روایت‌های مرسوم در مورد امام اول شیعیان بود که با حمله گروهی از شخصیت‌های بانفوذ دینی در ایران، علیه روزنامه بهار و توقیف آن انجامید.

از جمله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع شیعه در ایران، نوری همدانی و صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه کسانی بودند که به چاپ این یادداشت تاختند.

روزنامه بهار نخست به‌صورت خودخواسته از انتشار بازایستاد و اندکی بعد نیز توقیف شد. آقای غروی نیز پس از چند روز بازداشت شد. او نیز در جریان محاکمه مجرم شناخته شده است.

هفته‌نامه شهروند امروز نیز تا کنون دو بار توقیف شده است.

دلایل توقیف این مجله -بنا بر گزارش‌ها- از جمله به شکایت فرزند اسدالله لاجوردی، دادستان پیشین دادگاه انقلاب، باز می‌گردد. این مجله گفته‌هایی را از فاطمه و فائزه هاشمی، همسران فرزندان آیت‌الله حسن لاهوتی، در مورد مرگ آقای لاهوتی و مقصر دانستن تلویحی آقای لاجوردی منتشر کرده بود.

آیت‌الله لاهوتی که از روحانیون سرشناس جمهوری اسلامی بود به دستور اسدالله لاجوردی، دادستان وقت انقلاب اسلامی، بازداشت و پس از چند ساعت در زندان درگذشت.

مقام‌های رسمی سکته قلبی را دلیل درگذشت آقای لاهوتی اعلام کرده‌اند، اما خانواده او و فائزه و فاطمه هاشمی، همسران فرزندانش، در مصاحبه با هفته‌نامه شهروند امروز اعلام کرده بودند که پزشکی قانونی در معده آیت‌الله لاهوتی اثر سم «استریکنین» به دست آورده و این نشان می‌دهد که آیت‌الله لاهوتی در زندان به مرگ طبیعی نمرده است.

گزارش‌هایی نیز از «چاپ تصویری از محمود احمدی‌نژاد روی جلد هفته نامه» منتشر شده که از دلایل توقف دور دوم این نشریه عنوان شده است.

شهروند امروز در دو دوره بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ و سپس در سال ۱۳۹۰ منتشر می‌شد.

توقیف این مجله با واکنش انتقادی سازمان گزارشگران بدون مرز نیر روبه‌رو شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *