امریکا با صدور دستورالعملی فوری مانع صدور موتور هواپیما از ترکیه به ایران شد

با صدور دستورالعملی از سوی وزارت دارایی آمریکا یک شرکت ترکیه‌ای و شرکت آمریکایی‌ طرف قرارداد با آن از صدور موتور هواپیما به ایران منع شدند. قرار بود این دو شرکت ۲ موتور هواپیما به ایران تحویل دهند.

 

images (5)

 

وزارت دارایی ایالات متحده‌ی آمریکا با صدور بیانیه‌ای فوری در راستای قوانین ضد تروریسم این کشور در بخش صادرات، از تحویل موتور هواپیمای بوئینگ به ایران جلوگیری کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه (۷ ژانویه/ ۱۷ دی) گزارش داد که ایران ۲ موتور دست‌دوم هواپیمای بوئینگ را از شرکتی در ترکیه خریداری کرده بود و این دو موتور هواپیما قرار بود به زودی به ایران تحویل داده شود.

در بیانیه‌ی ممنوعیتی که به امضای دیوید میلز، قائم مقام وزارت بازرگانی آمریکا، رسیده است، شرکت ترکیه‌ای “۳ کا” و شرکت آمریکایی “آدائرو” از فروش و تحویل هر گونه تجهیزات هواپیمایی ساخت آمریکا به ایران، و به طور مشخص به شرکت “پویا ایر” ایران که خرید را انجام داده است، منع شدند.

این دستورالعمل ۱۸۰ روز اعتبار دارد. بنا به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکایی، چنین دستورهای فوری‌ای تنها در زمانی صادر می‌شوند که احتمال صدور سریع کالای آمریکایی‌ای مورد تحریم به کشورهایی مثل ایران وجود داشته باشد.

این دستورالعمل همچنین هر ۳ شرکت و رؤسای آن‌ها را از حضور در مذاکرات، معاملات، نقل و انتقال و سایر فعالیت‌هایی که مربوط به همه‌ی کالاهای صادراتی آمریکا باشد، منع کرده است.

سادتین ایلجین، مدیر بخش تجارت بین‌المللی شرکت آمریکایی “آدائرو”، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز هر گونه انجام عمل “نادرست” از سوی این شرکت را رد کرد. او گفت که بنا به اسنادی که موجودند، موتورهای هواپیما قرار بود به روسیه ارسال گردد تا در هواپیماهای شرکت “سیرین ایر” استفاده شود.

ایلجین به رویترز گفت، مسئولان این شرکت از شنیدن این خبر که موتورها قرار بوده به ایران فرستاده شود، شگفت‌زده شدند.

ناوگان هوایی ایران سال‌هاست که با تحریم‌های شدید بین‌المللی روبروست و هواپیماهای شرکت‌های هوایی ایران، اغلب فرسوده و از رده خارج‌شده محسوب می‌شود. تعداد سوانح هوایی هواپیماهای ایران چشمگیر و میزان مرگ ‌ومیر و آسیب‌های ناشی از آن بالاست.

بنا به گفته‌ی اعضای هیأت مذاکره‌کننده ایران در توافق هسته ای ژنو، در توافق‌نامه “بند ویژه‌ای” برای کاهش تحریم‌های تجهیزات هواپیمایی پیش‌بینی شده است. با این‌حال هنوز جزئیات این بند اعلام نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *