وزیر اطلاعات در نوبت فراخوانی به مجلس قرار گرفت

در همان روزی که وزیر فرهنگ و ارشاد دولت حسن روحانی از مجلس شورای اسلامی «کارت زرد» گرفت، نمایندگان پس از قانع نشدن از پاسخ‌های وزیر اطلاعات به پرسش‌هایشان در کمیسیون امنیت ملی، او را به صحن علنی مجلس فرا می‌خوانند.

 

B712D944-AD0E-4F1E-BBAF-385A652E7BAC_w268_r1_cx7_cy5_cw85

محمود علوی، وزیر اطلاعات دوت یازدهم، عصر روز سه‌شنبه ۱۷ دی‌ماه، برای پاسخ دادن به پرسش‌های این کمیسیون به مجلس رفته بود. این پرسش‌ها از جمله دیدار هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی و نیز زندانیان معترض را در بر می‌گرفت.
حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس به خبرگزاری فارس گفته است -از جمله پاسخ به همین پرسش- آنها را قانع نکرده و آنها «به صحن علنی ارجاع خواهد شد و وزیر اطلاعات نیز موظف است برای پاسخگویی در فرصتی که هیئت رئیسه تعیین می‌کند در صحن علنی حاضر شود».

علاوه بر این حمید رسایی، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی، از آقای علوی در باره مسائل مربوط به شنودها سوالی پرسیده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر وزیر اطلاعات ایران در پاسخ گفته است که آن وزارت‌خانه «هیچ‌گونه اقدامی به ویژه در حوزه شنود بر خلاف قانون و بدون مجوزهای قانونی انجام نداده است».

محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، ۲۶ آذر ماه از شنود خود خبر داده بود. علی مطهری نماینده مجلس ایران نیز گفته است «موبایل‌های همه نمایندگان مجلس شنود می‌شود».

خبرگزاری مهر از قول سخنگوی این کمیسیون در عین حال آورده که از علی ربیعی، وزیر تعاون دولت یازدهم، نیز برای حضور در آن دعوت شده است. اما مشخص نیست پرسش‌هایی که قرار است در حضور آقای ربیعی مطرح شوند، چیست.

مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه  در پی قانع نشدن نمایندگان از پاسخ علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد حسن روحانی، به او کارت زرد داد.

حمید رسایی که از پاسخ وزیر اطلاعات قانع نشده است، نماینده‌ای بود که علی جنتی را به مجلس فراخوانده و در نهایت از پاسخ‌های او قانع نشده بود.

طی رای‌گیری در مورد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر، ۱۰۵ نماینده نظر حمید رسایی را تایید کردند. در مقابل ۹۷ نماینده با نظر رسایی مخالفت کردند و ۱۸ نماینده دیگر، رای ممتنع دادند.

علی جنتی سومین وزیر دولت، پس از علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی و رضا فرجی‌دانا وزیر علوم است، که از مجلس کارت زرد می‌گیرد.

حسن روحانی پیشتر به‌طور تلویحی از حجم انبوه سوال‌ها از وزیران دولت خود در مقایسه با عمر کوتاه آن انتقاد کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *