عباس عراقچی: ۲۰ ژانویه تاریخ اجرای گام اول توافقنامه ژنو

عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور در نشستی خبری اعلام کرد تاریخ 20 ژانویه (30 دی ماه) زمان اجرای توافقنامه ژنو است.

 

13920723000704_PhotoA

 

به گزارش فارس معاون وزیر خارجه در این باره گفت:‌ تا همین الان تماس‌های ما با خانم اشمید برای انجام آخرین هماهنگی‌ها ادامه داشت. نهایتا توافق بین ما و 1+5 در خصوص نحوه اجرای گام اول از برنامه اقدام مشترک نهایی شد و دو طرف به یک برداشت واحد از نحوه اجرای توافق رسیدند و در تاریخ 20 ژانویه (30 دی) گام اول از توافق ژنو اجرایی خواهد شد.

عراقچی با بیان اینکه اجرای این توافق و نحوه اجرای آن  غیر از چند مورد در مذاکرات فشرده کارشناسی بین طرفین نهایی شده بود، یادآور شد:‌ درباره این چند مورد پنجشنبه و جمعه جلسه‌ای با خانم اشمید در ژنو داشتیم و درباره موارد اختلافی به راه‌حل‌هایی رسیدیم.

*موافقت 6 کشور و ایران با راه‌حل‌های پیشنهادی

وی ادامه داد: امروز مطلع شدیم 6 کشور با راه‌حل‌‌های پیشنهادی موافقت کردند و آنها را پذیرفتند و در ایران نیز نهادهای ذیربط راه‌حل‌ها را بررسی و ارزیابی کرده و موافقت خود را اعلام کردند که این موافقت در تماس بین بنده و خانم اشمید اعلام شد و توافق کردیم از 20 ژانویه گام اول توافق اجرایی شود.

عراقچی خاطرنشان کرد:‌ امیدواریم شروع خوبی برای اجرای توافق ژنو باشد. پس از اینکه این گام اول اجرایی شد، در فاصله کوتاهی، تماس‌های‌ خود را مجددا برای شروع مذاکرات مربوط به گام پایانی و راه‌حل آن از سر خواهیم گرفت.

*تعلیق تحریم‌هایی که قرار است تعلیق کنند از 20 ژانویه

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا ایران هم می‌تواند از 20 ژانویه پول‌های مربوط به صادرات و واردات خود را برداشت کند؟ با ذکر این نکته که گام اول توافق ژنو از 20 ژانویه اجرا می‌شود، عنوان کرد: براساس گام اول ایران و 1+5 هرکدام تعهداتی را قبول کردند. همه این تعهدات در یک روز اجرا می‌شود و همه تحریم‌هایی که قرار است آنها تعلیق کنند و در متن توافقنامه نیز آمده از 20 ژانویه تعلیق خواهد شد.

وی اضافه کرد: اقداماتی که قرار است ما در خصوص تعلیق 20 درصد انجام دهیم و اقداماتی که قبول کردیم انجام نشود و جلوتر نرود، از 20 ژانویه اجرایی خواهد شد. به جز یک مورد از هر دو طرف و آن یک مورد از سوی آنها پرداخت 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در خارج از کشور و آزاد شدن آن‌ها و از سوی ما تبدیل مواد غنی‌ شده 20 درصد به اکسید یا رقیق‌سازی آن است.

عراقچی با بیان اینکه این کار از طرف ما و آن اقدام از سوی آن‌ها در یک دوره زمانی 6 ماهه صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در 6 نوبت این کار انجام می‌شود که این نوبت‌ها ممکن است کم و زیاد هم بشود و این کار ممکن است به صورت ماهانه یا کم‌تر از آن باشد.

*آزادسازی 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در 8 نوبت

وی با ذکر این نکته که قرار است آزادسازی 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در 8 نوبت انجام شود، افزود: این 8 نوبت تاریخ‌های مختلفی دارد که دقیقا یک ماهه نیستند بلکه در کمتر از یک ماه فاصله زمانی این 8 پرداخت خواهد بود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای خاطرنشان کرد: از طرف ما نیز کار اکسید کردن نیمی از مواد 20 درصد در 6 ماه انجام خواهد شد. ما نیمی از 196 کیلو اورانیوم‌ خود را در 6 ماه اکسید می‌کنیم و نیم دیگر آن هم در 6 ماه بعد اکسید می‌کنیم که این کار بنا به دلایل فنی به این شکل انجام می‌شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در ادامه با بیان اینکه هر سه هفته یک سیلندر به صورت رقیق شده درمی‌آید تا تعادل برقرار شود، گفت: در مقابل نیز تمام تلاش و حرکت ما این بوده که هر کاری که دو طرف انجام می‌دهند به صورت متعادل و متناسب باشد.

وی تصریح کرد: هیچ طرفی هیچ کاری را زودتر یا دیرتر از دیگری انجام نمی‌دهد و تمام اقدامات در یک روز انجام می‌شود؛ به جز این دو مورد که برای آن نیز ترتیباتی در نظر گرفته شده تا از تعادل و تناسب برخوردار باشد.

خبرنگاری از عراقچی سؤال کرد که آیا در این مذاکرات درباره اجرای گام پایانی نیز توافقی صورت گرفت؟ که وی پاسخ داد: ما هنوز در این باره صحبتی نداشته‌ایم، مباحث کلی انجام شده که پس از شروع گام اول، در یک فاصله کوتاهی که ممکن است 2 یا 3 هفته بیشتر نباشد، مذاکرات گام پایانی را شروع کنیم.

معاون وزیر خارجه یادآور شد: هنوز جزییات دقیق و صحبت‌های جزیی درباره اینکه این مذاکرات در چه زمانی و در چه مکانی انجام شود، صورت نگرفته و در رایزنی‌هایی که بین 2 طرف صورت می‌گیرد، این موضوع نهایی خواهد شد.

* راه‌حل‌ها تکنیکی و فنی هستند

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در پاسخ به سؤالی در خصوص موارد اختلافی باقیمانده از مذاکرات کارشناسی و  راه‌حل‌های ارائه شده نیز گفت: راه‌حل‌های ارائه و پذیرفته شده تکنیکی و فنی هستند. مواردی که مورد اختلاف بود مربوط به نحوه برداشت و تفسیری بود که هر طرف از توافق ژنو داشتند.

به گزارش فارس، عراقچی اینکه از یک سند برداشت‌های متفاوتی وجود داشته باشد را امر چندان عجیبی ندانست و ادامه داد: ممکن است از هر متنی برداشت‌های مختلفی وجود داشته باشد، حتی درباره قانون اساسی که در نوشتن آن نیز دقت‌های زیادی برای صریح و شفاف بودن آن صورت می‌گیرد، ممکن است تفسیرهای مختلفی وجود داشته باشد و مرجعی مشخص می‌شود که مرجع تفسیر قانون اساسی است.

به گفته وی رسیدن به تفسیر مشترک کار مهمی است که ممکن است در بعضی قسمت‌ها این کار به آسانی صورت بگیرد و در قسمت‌های دیگر دشواری‌هایی داشته باشد.

عراقچی اینکه هر طرف سعی کند یک سند را در جهت خواسته‌های خود تفسیر کند امری طبیعی خواند و یادآور شد: یکی از موارد اختلافی مربوط به بحث تحقیق و توسعه بود که ایران تاکید کرده که از نظر ما هیچ محدودیتی در توافق ژنو نسبت به امر تحقیق و توسعه وجود ندارد. طرف مقابل نیز تفسیر متفاوتی در این باره ارائه می‌کرد و درباره نکاتی اصرار داشت. ما در مذاکرات به توافقی در این زمینه نزدیک شدیم و این توافق و برداشت را در پایتخت‌ها بررسی کردیم و توانستیم در این زمینه نیز به برداشت نزدیکتری برسیم، امیدواریم مذاکرات بیشتر و وسیعتر در مذاکرات مربوط به گام پایانی صورت گیرد.

وی یکی از موارد اختلافی را مربوط به بحث پرداخت‌ها و زما‌نبندی و دوره‌بندی عمل اکسید کردن و رقیق‌سازی عنوان کرد و گفت: مذاکرات در این باره انجام و فرمول‌هایی پیدا شد که براساس آن مشخص کنیم در چه تاریخ‌هایی چه میزان و به چه صورتی این موارد را دنبال کنیم.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد:‌ اختلاف دیگری هم بود که درباره نحوه تفسیر و معنا کردن توافق ژنو بود که به هم نزدیک شد، راه‌حل‌هایی پیدا شد که مورد پذیرش قرار گرفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *