شرط امریکا برای شرکت ایران در کنفرانس ژنو پیرامون سوریه/ ظریف: هیچ پیش شرطی نمی پذیریم

وزير امور خارجه آمريکا می‌گويد که اگر ايران با تصميمات نخستین کنفرانس ژنو درباره سوريه موافقت کند، واشينگتن آماده است که از اين کشور برای شرکت در نشست آتی ژنو دعوت کند. همزمان وزير خارجه روسيه خواستار دعوت ايران و عربستان به نشست ژنو ۲ شده است.

 

79E248E9-16DA-41F4-BD04-3AD28EDAD87D_w640_r1_s

جان کری روز دوشنبه، ۲۳ دی ماه، پس از گفت‌وگو با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و اخضر ابراهيمی، نماينده سازمان ملل و اتحاديه عرب در سوريه، به خبرنگاران گفت: «تهران می‌تواند در اين مذاکرات شرکت کند منوط به اينکه با توافقات صورت گرفته در نخستين کنفرانس ژنو درباره سوريه موافقت کند، از جمله با تشکيل يک دولت انتقالی».

وی اظهار داشت: «ايران بايد به طور رسمی اعلام کند که آيا با تصميمات اين کنفرانس موافق است يا نه. اگر ايران به اين چارچوب متعهد باشد، ايالات متحده نيز حضور اين کشور در نشست ژنو ۲ را تاييد خواهد کرد».

به گزارش خبرگزاری اينترفاکس، وی اظهار داشت: «من از ايران می‌خواهم که به جمع ۳۰ کشور حاضر در مذاکرات صلح پيرامون سوريه بپیوندد. اين يک دعوت رسمی است».

وزير امور خارجه روسيه نيز پس از ديدار با همتای آمريکايی‌اش در پاريس گفت که ايران و عربستان سعودی بايد به نشست ژنو ۲ درباره سوريه دعوت شوند.

سرگئی لاوروف تصريح کرد: «حضور ايران و عربستان در چنين نشستی امری بديهی است. ما اميدواريم که دبيرکل سازمان ملل سرانجام برای کشورهايی که حضورشان تاثيرگذار است، دعوتنامه بفرستد».

وی اظهار داشت که بان کی مون در دعوت از کشورها برای کنفرانس ژنو ۲ نبايد تحت تاثير «اقتضائات ايدئولوژيکی» قرار گيرد.

این در حالیست که وزیر امور خارجه‌ی ایران، محمدجواد ظریف که در بیروت به سر می‌برد روز دوشنبه با شرکت در نشستی خبری اعلام کرد که ایران هرگونه پیش شرط برای حضور در کنفرانس ژنو ۲ در مورد سوریه را رد می‌کند.

به‌گزارش خبرگزاری ایرنا ،‌ آقای ظریف که همراه با همتای لبنانی خود، “تمام سلام” در این کنفرانس شرکت کرده بود از آمادگیِ تهران برای مساعدت در تشکیل دولت لبنان خبر داد و گفت:« ما با یک بحران مشترک در منطقه و جهان روبه‌رو هستیم و باید بکوشیم از گسترش تروریسم، فرقه‌گرایی و افراطی‌گری در منطقه جلوگیری کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *