جزئیات کاهش تحریم‌ها پس از اجرایی شدن توافق ژنو

در حالی روز گذشته ایران و ۵ + ۱ بر سر زمان اجرایی شدن مفاد توافق‌نامه ژنو در بیستم ژانویه به اجماع رسیدند که اکنون درباره وضعیت تحریم‌های اقتصادی غرب ‌علیه کشور و چگونگی کاهش و تخفیف آن‌ها پرسش‌هایی مطرح است؛ پرسش‌هایی که برخی مقامات آمریکایی به آن توضیحاتی داده‌‌اند.

به گزارش «تابناک» در پی توافق بر سر زمان اجرایی شدن موافقت‌نامه ژنو بین ایران و ۵ +‌۱ که معنی دیگر آن رسیدن به اجماع بر سر جزئیات اجرای توافق‌نامه است، آن گونه که گفته می‌شود، ایران در آغاز ‌اجرای توافق‌نامه از برخی ‌تخفیف‌های تحریمی برخوردار خواهد شد.

اما آنچه گفته شده این است که تا هنگامی که دوره شش ماهه اجرای توافق‌نامه نگذرد، ایران از تخفیف در کل تحریم‌ها محروم خواهد بود؛ این موضوعی است که یک مقام ارشد آمریکایی به آن اشاره کرده است.

این مقام ارشد آمریکایی همچنین گفته ‌است، در شروع توافق، ایران‌ سهم کمی از کاهش تحریم‌ها‌ خواهد داشت، ولی به محض آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بازرسان ویژه سازمان ملل تأیید کنند که ایران مفاد توافق‌نامه را بدون کم‌و‌کاست به اجرا در‌آورده، تحریم صادرات پتروشیمی ایران، تحریم بخش خودروسازی ایران و تحریم تجارت با طلا و دیگر فلزات گرانبها لغو خواهد شد.

جزئیات کاهش تحریم ها بعد از اجرایی شدن توافق ژنو

بر پایه برآورد مقامات ایالات متحده، برداشته شدن تحریم‌ها، منجر به دستیابی ایران به ۷ میلیارد دلار درآمد ارزی خواهد شد که از این میزان، ۴.‌۲ میلیارد دلار، مربوط به آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران است.

مقام ارشد آمریکایی با اشاره به تعهد ایران برای رقیق‌سازی ذخایر اورانیوم غنی شده خود گفته است: دسترسی به بخشی از این درآمد، بسته به این است که ایران نخست ذخایر ۲۰ درصدی خود را به ۵ درصد رقیق‌سازی کند.

وی همچنین گفته است: ایران تا روز آخر از دوره شش ماهه توافق‌نامه، هیچ دسترسی به ۴.‌۲ میلیارد دلار درآمد بلوکه شده خود نخواهد داشت.

این مقام آمریکایی در خصوص چگونگی دستیابی ایران به این میزان از درآمد بلوکه شده خود، تنها به این نکته اشاره کرد‌ که این رقم در ‌دوره‌های مشخص و برنامه‌ریزی شده تقسیم شده ‌و به تدریج به ایران پرداخت می‌شود.

گفتنی است، شب گذشته، عباس عراقچی درباره وضعیت تحریم‌ها پس از ‌توافق گفته بود: همه تحریم‌هایی که قرار است آن‌ها تعلیق کنند و در متن توافق‌نامه آمده است، از بیستم ژانویه تعلیق خواهد شد و اقداماتی که قرار است ما در رابطه با تعلیق ۲۰ درصد انجام دهیم و اقداماتی که قبول کردیم انجام نشود و جلو‌تر نرود، از ‌بیستم ژانویه اجرایی خواهد شد؛ به جز یک مورد از هر دو طرف و آن اینکه مربوط می‌شود به پرداخت ۴.‌ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در خارج ‌کشور و آزاد شدن آن‌ها و از سوی ما تبدیل مواد غنی‌ شده ۲۰ درصدی به اکسید یا رقیق‌سازی آن. این کار از طرف ما و آن اقدام از سوی آن‌ها در یک دوره زمانی شش ماهه صورت خواهد گرفت که در شش نوبت ‌انجام می‌شود؛ نوبت‌هایی که شاید کم و زیاد ‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *