عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: ایران در آستانه عقد قرارداد نفت در برابر کالا با روسیه

جمهوری اسلامی به منظور دور زدن تحریم‌های بین‌المللی٬ در آستانه عقد قرارداد پایاپای بزرگی -نفت در برابر کالا- با روسیه است.

 

452a93de92b55f317d2ff4df85a2984c1919213d

 
محمدحسن آصفری٬ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس روز جمعه (۲۷ دی) به خبرگزاری فارس گفته محمدجواد ظریف در روسیه درباره این قرارداد به مقام‌های مسکو مذاکره کرده است.
آصفری گفته ظریف در مسکو درباره ابعاد مختلف این قرارداد با روس‌ها مذاکره کرده و «انشاءالله {این قرارداد} به زودی اجرایی» خواهد شد.
وی افزوده «این قرارداد به همراه قرارداد بزرگ دیگری که با شرق در خصوص صادرات نفت امضا خواهد شد، تحریم‌های یک‌جانبه غرب» را بی‌اثر خواهد کرد.
مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون جزئیات این قرارداد را اعلام نکرده‌اند٬ اما براساس گزارش منابع خارجی براساس این قرارداد ایران در ازای دریافت کالا روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت به روسیه صادر خواهد کرد.
آن‌طور که خبرگزاری فارس گزارش کرده مقدمات عقد این قرارداد چندی پیش با سفر بی‌سر و صدای بیژن زنگنه٬ وزیر نفت به مسکو آماده شده بود.
آمریکا از عقد چنین قراردادی ابراز نگرانی کرده است٬ اما تهران و مسکو به طور تلویحی از وجود چنین قراردادی اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.
اگر ایران بتواند صادرات نفت خود را با کمک روسیه به میزان قابل توجهی افزایش دهد، این امر اهرم فشار کشورهای غربی برای فشار آوردن به تهران طی شش ماه آینده را کاهش خواهد داد.
سایت «شرکت ملی نفت ایران» هم خرداد ماه امسال از استقرار یک کشتی پیشرفته لایروب در پایانه نفتی نکا در دریای خزر خبر داده بود.
پیش بینی می‌شود یکی از اهداف لایروبی پایانه «نکا» ایجاد آبخور مناسب برای پهلوگیری کشتی‌های نفتکش غول پیکر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *