مدیرکل پادمان آژانس اتمی برای پیگیری توافق ژنو وارد تهران شد

ماسیمو آپارو به منظور گزارش‌دهی از میزان پایبندی ایران به توافق ژنو بامداد شنبه وارد تهران شد. بنا بر این توافق ایران باید بخشی از برنامه هسته‌ای خود را محدود کند. در برابر، بخشی از تحریم‌ها علیه این کشور حذف می‌شوند.

 

0,,17371212_303,00
ابراز اطمینان از آغاز اجرای گام اول برنامه اقدام مشترک ژنو از سوی جمهوری اسلامی ایران و گزارش آن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماموریت اصلی ماسیمو آپارو عنوان شده است.

آپارو مدیرکل پادمان منطقه B آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که ایران نیز در این منطقه قرار دارد.

تیمی از بازرسان آژانس که تحت سرپرستی آپارو به ایران آمده است به منظور نظارت و راستی‌آزمایی اجرای اقدامات مراکز هسته‌ای تعیین شده از جمله سایت‌های غنی‌سازی نطنز و فردو و نیز راکتور تحقیقاتی اراک را مورد بازرسی قرار خواهد داد.

آپارو بنا بر مشاهدات ناشی از این بازرسی‌ها روز ۳۰ ام ماه گزارشی از میزان پایبندی ایران به توافقات ژنو را به آژانس ارائه خواهد کرد. در صورت رضایتبخش‌بودن اقدامات ایران اجرای تعهدات متقابل کشورهای غربی در توافق ژنو، یعنی حذف تدریجی بخشی از تحریم‌ها آغاز خواهد شد.

در پی توافق ژنو میان ایران و گروه ۱+۵ در روز ۲۴ نوامبر چند دور مذاکرات فشرده کار‌شناسی برای اجرایی‌کردن این توافق میان طرفین صورت گرفت. متن این توافق اجرایی سی صفحه‌ای که از آن به عنوان «تفاهم‌نامه فنی» یاد می‌شود هنوز علنی نشده و تنها آمریکا خلاصه‌ای ۴ صفحه‌ای از آن را انتشار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *