سازمان ملل دعوت از ایران برای شرکت در نشست سوریه را پس گرفت

در حالی که دعوت از ایران برای شرکت در نشست صلح سوریه با اعتراضاتی از سوی آمریکا و مخالفان سوری روبه‌رو شد٬ این سازمان روز دوشنبه اعلام کرد که این دعوت لغو شده و کنفرانس ژنو ۲ بدون ایران برگزار می‌شود.

 

download (2)

 

به گزارش خبرگزاری رویترز مارتین نسیرکی٬ سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه٬ ۳۰ دی‌ماه٬ گفت: «دبیرکل سازمان ملل عمیقا از مغایرت اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی با تعهدات اخیرشان دلسرد شده است… به این دلیل‌بان گی‌مون تصمیم گرفته است تا نشست ژنو ۲ بدون حضور ایران برگزار شود.»

آقای نسیرکی افزود که مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی  پیش‌تر به‌بان گی‌مون٬ دبیرکل سازمان ملل٬ اطمینان خاطر داده بودند که شرایط این دعوت را درک کرده و پذیرفته‌اند.

دبیرکل سازمان ملل ۲۹ دی‌ماه ضمن دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس صلح سوریه گفت که این تصمیم پس از آن گرفته شد که تهران خود را ملزم به ایفای نقشی مثبت و سازنده در این بحران نشان داد.

وی افزود که در گفت‌وگوهایی که در روزهای گذشته با وزیر خارجه جمهوری اسلامی  داشته، تهران نشست ژنو ۱ را به عنوان پایه و اساسی برای کنفرانس صلح ژنو ۲ پذیرفته است.

با این‌حال وزارت خارجه ایران روز دوشنبه با تایید دریافت دعوتنامه‌بان گی‌مون٬ اعلام کرد که جمهوری اسلامی هیچگونه شرطی را برای شرکت در اجلاس ژنو ۲ نمی‌پذیرد. در عین حال محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل هم در بیانیه‌ای گفت که شرط حمایت از نتایج نشست ژنو یک، برای جمهوری اسلامی پذیرفتنی نیست.

سخنگوی‌بان گی‌مون روز دوشنبه٬ این اظهارات را «ناامید‌کننده» خواند و تاکید کرد که موضع‌گیری ایران در این زمینه٬ آن‌ چیزی نبود که دبیرکل سازمان ملل انتظارش را داشت.

به دنبال دعوت روز یکشنبه بان‌ گی‌مون از ایران برای شرکت در کنفرانس صلح سوریه٬ ائتلاف ملی سوریه٬ آمریکا و عربستان با شرکت ایران در این نشست٬ بدون پذیرفتن نتایج کنفرانس ژنو ۱ مخالفت کرده بودند. در نشست ژنو ۱ با تشکیل دولتی انتقالی در سوریه موافقت شده بود.

کنفرانس ژنو ۲ که جامعه بین‌الملل برای پایان دادن به نزدیک به سه سال جنگ داخلی و بحران در سوریه به آن امید بسته‌اند، قرار است ۲۲ ژانویه (دوم بهمن) در سوییس برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *