در سالگرد انقلاب مصر چند انفجار قاهره را لرزاند

مراکز پلیس و نهادهای امنیتی مصر هدف دو بمب‌گذاری بوده‌اند. سومین بمب نیز در یکی از ایستگاه‌های متروی قاهره منفجر شده است. ده‌ها تن در این رشته انفجارها کشته و زخمی شده‌اند.

 

0,,17384373_303,00

 

ه فاصله چند ساعت دست‌کم ۳ انفجار قاهره و حومه آن را لرزاند. در این انفجارها دست‌کم ۵ تن کشته و بیش از ۶۵ تن مجروح شدند.

در بامداد جمعه، ۴ بهمن انفجار بمب در نزدیکی مقر مرکزی پلیس و نهاد امنیتی در قاهره دست‌کم ی۴ کشته بر جا گذاشت.

به گفته تلویزیون دولتی مصر صدای انفجار در تمام محله‌های مرکزی قاهره شنیده شده است. مقامات امنیتی مصر تایید کردند که انفجار در نزدیکی یک مرکز پلیس رخ داده است. گفته می‌شود که نخستین انفجار توسط یک تروریست انتحاری در پارکینگ ساختمان پلیس و نهاد امنیتی مصر صورت گرفته است. تروریست انتخاری نیز در این انفجار کشته شده است.

در مورد شمار کشته‌شدگان تا کنون خبرهای متفاوتی گزارش شده است. یک سخن‌گوی پلیس اعلام کرد که در این انفجار دست‌کم ۴ نفر کشته و بیش از ۳۵ نفر مجروح شده‌اند. در ساعات اولیه خبرگزاری فرانسه تعداد کشته‌شدگان را یک نفر و خبرگزاری آلمان ۲ نفر اعلام کرده‌اند. شمار مجروحان نیز میان ۳۰ تا ۵۰ نفر در نوسان است.

به گفته مقامات امنیتی مصر انفجار بمب دوم در ایستگاه مترو قاهره نیز سبب مرگ دست‌کم یک تن و زخمی شدن ۱۵ نفر شده است. تلویزیون دولتی مصر اعلام کرد که این بمب در نزدیکی ایستگاه متروی محله “دوکی” منفجر شده است.

انفجار سوم نیز در نزدیکی یک پاسگاه پلیس در حومه قاهره رخ داده است. هنوز شمار آسیب‌دیدگان این انفجار روشن نیست.

این انفجارها در آستانه سالگرد اعتراضات علیه حسنی مبارک، رئیس جمهوری اسبق مصر رخ داده است.

صدای تیراندازی پس از انفجار نخست

بر اساس گزارش خبرنگار خبرگزاری ‌فرانسه از محل، شدت انفجار نخست به حدی بوده که حفره بزرگی در جلوی مقر پلیس و نهاد امنیتی مصر ایجاد کرده است. پس از انفجار ستون بزرگ دود از کیلومترها فاصله نیز دیده می‌شده است.

شاهدان عینی گزارش می‌دهند که پس از انفجار، صدای تیراندازی نیز در نزدیکی مقر پلیس شنیده شده است.

خبرگزاری آلمان گزارش می‌دهد که این بمب در یک خودرو جاسازی شده بود. بنا به این گزارش ساختمان پلیس نیز به شدت آسیب دیده است. یک موزه در نزدیکی مقر پلیس نیز صدمه دیده است.

روز شنبه، ۵ بهمن ۳ سال از آغاز اعتراضات و تظاهرات گسترده علیه حسنی مبارک، رئیس جمهور اسبق مصر می‌گذرد. گفته می‌شود که دولت موقت مصر تدابیر امنیتی در آستانه “انقلاب” را تشدید کرده است. در همین راستا راه‌آهن دولتی مصر تردد میان قاهره و شهرهای شمالی کشور را از دیروز متوقف کرده است.

در پی سرنگونی محمد مرسی در تیرماه گذشته تا کنون بارها نیروهای نظامی و انتظامی در مصر هدف حملات تروریستی قرار گرفته‌اند. شمار زیادی از رهبران گروه اخوان‌المسلمین به عنوان حامیان مرسی دستگیر شده‌اند. دولت موقت مصر در آذر ماه سال جاری اخوان‌المسلمین را رسماً یک گروه تروریستی خواند و تمامی فعالیت‌های این گروه را ممنوع اعلام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *