۵۱۷ شهر کشور در آستانه تنش آبی قرار دارند

مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: 517 شهر کشور در آستانه تنش آبی قرار دارند.
به گزارش ایرنا حمیدرضا جانبازˈ سه شنبه شب در آیین معارفه مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب شهری استان قزوین افزود: با تغییر الگوی بارش و رشد ناموزون جمعیت که منجر به کاهش جمعیت روستایی و افزایش جمعیت شهری شده، تامین آب با مشکلات عدیده روبرو است که لزوم آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه را ایجاب می کند.

وی، چرخه اقتصاد آب در کشور را معیوب خواند و گفت: در سال های اخیر با کاهش منابع مالی در این حوزه مواجه شدیم و در بودجه 93 نیز بودجه طرح های عمرانی در مجموع 47 درصد نسبت به سال 92 کاهش یافت که خدمات آبرسانی را از نظر تامین اعتبارات سرمایه ای برای اجرای طرح ها دچار محدودیت می کند.

جانباز با بیان اینکه در زمینه آموزش و فرهنگ سازی مدیریت مصرف آب نیز به خوبی عمل نشده است، ادامه داد: با این اقتصاد معیوب، روند خدمت رسانی به مردم به شدت پرزحمت و کند می شود.

وی تعرفه سازی منطقی را در کنار فرهنگ سازی صحیح مصرف، گام عملیاتی موثر در مدیریت مصرف آب برشمرد و اظهار کرد: هم اکنون قبض آب 72 درصد مشترکان کشور 25 هزار ریال است و ما با این درآمد کنونی نمی توانیم حجم فراینده تقاضاها را پاسخ دهیم و باید سیر مناسب قیمت گذاری منطقی را در خصوص تعرفه های آب ایجاد کنیم.

مشاور وزیر نیرو خاطرنشان کرد: البته این به معنای افزایش قیمت نیست بلکه باید الگو، ترجیحات و سازوکار های موثرتری برای تعیین تعرفه مشترکان پرمصرف و کم مصرف تدوین کرد.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: از دو ماه گذشته با تشکیل جلسات مختلف در خصوص پیشگیری از بحران بی آبی در حال برنامه ریزی برای تامین آب در فصل تابستان هستیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *