محکومیت سردبیر “بخارا” به‌ دلیل انتشار شعر درباره “چادر سیاه”

دادگاه مطبوعات با اعلام جرم دادستان عمومی و انقلاب تهران علی دهباشی، سردبیر و مدیر مسئول مجله فرهنگی-ادبی بخارا را به دلیل انتشار شعری از منصور اوجی درباره “چادر سیاه” مجرم شناخت.

 

0,,17403767_303,00

 

خبرگزاری فارس روز یکشنبه، ۱۳ بهمن در گزارشی “اختصاصی” نوشت که علی دهباشی، “مدیر مسئول «بخارا» به جرم توهین به زنان چادری مجرم شناخته شد”. اعلام جرم توسط دادستان عمومی و انقلاب تهران بوده است.

به گزارش فارس، در جلسه روز یکشنبه دادگاه مطبوعات به پرونده مجله “بخارا” به مدیر مسئولی علی اکبر جعفر دهباشی “به اتهام نشر مطالب خلاف موازین اسلامی (توهین به پوشش چادر و بانوان محجبه) رسیدگی شد” و هیئت منصفه دادگاه مطبوعات مدیر مسئول “بخارا” را مجرم شناخت.

مجله “بخارا” در شماره فروردین – اردیبهشت ۱۳۹۲ خود شعری از منصور اوجی با عنوان “جملگی کلاغ” منتشر کرد که در آن آمده بود:

“از جماعت زنان دلم گرفت
آن جماعت عظیم
روز جشن
صبح عید
یک کبوتر سفید بینشان نبود
جملگی سیاه
جملگی کلاغ”

در پی آن نشریات حکومتی‌ای چون “جوان آنلاین” حملات به مدیر مسئول “بخارا” و منصور اوجی را آغاز کردند. “پایگاه دانشجویان انقلابی (حنفا)” بیانیه‌ای منتشر کرد و انتشار شعر منصور اوجی در مجله “بخارا را “اقدام وقیحانه” و توهین به حجاب خواند و از مدیر مسئول “بخارا” خواست “از امت حزب‌الله عذرخواهی کند”.

علی دهباشی در روز ۲۷ تیر طی نامه‌ای پوزش خواست و نوشت که “از سهو و غفلت پیش آمده عمیقا متأسف” است. منصور اوجی نیز در مقاله‌ای با عنوان “نقش غلط مخوان” توضیح داد: «از دید اسلام حجاب و پوشیدگی نه تنها برای زن که برای هر مرد نیز لازم و ضروری است، ولی در مورد رنگ این پوشش برای زنان به هیچ وجه به رنگ خاصی اشاره نشده است. این رنگ می‌تواند سیاه باشد یا سفید یا هر رنگ دیگر، و در جاهای دیگر حتی به کراهت رنگ سیاه اشاره شده است. و در آن شعر اگر اشاره‌ای رفته است که از رنگ سیاه دلم گرفته است، به این خاطر است؛ نه به خاطر حجاب و حجاب اسلامی.»

با این همه در ۲۳ مهر (۱۵ اکتبر) هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خبر داد که علی دهباشی، سردبیر و مدیر مسئول مجله “بخارا”، به دلیل چاپ شعری از منصور اوجی در دادگاه ویژه مطبوعات به ۱۱ ماه زندان و دو و نیم میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده است. اما علی دهباشی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا خبر منتشر شده درباره محکومیت خود را تکذیب کرده بود.

فارس نوشته است که اکثریت هیئت منصفه دادگاه مطبوعات رأی دادند که مدیر مسئول “بخارا” مستحق تخفیف است.

مجله فرهنگی – هنری “بخارا” به سردبیری و مدیر مسئولی علی دهباشی هر دو ماه یک بار در تهران منتشر می‌شود و مورد توجه قشرهای تحصیل‌کرده ایرانیان در داخل و خارج کشور است. از سال ۱۹۹۹ تا کنون ۵۰ شماره از این مجله منتشر شده است. مقاله‌های “بخارا” درباره تاریخ، هنر، فلسفه، ادبیات، فرهنگ و ایران‌شناسی هستند. شماره‌هایی از این مجله نیز به معرفی آثار و تأثیر نویسندگان و شخصیت‌های بزرگ ادبیات و فرهنگ جهان چون ویرجینیا وولف، اومبرتو اکو و رابیندرانات تاگور اختصاص داشته است.

علی دهباشی پیشتر نیز مجله ادبی – فرهنگی “کلک” را منتشر می‌کرد. به همت او شب های بخارا در تهران برگزار می‌شود که نشستی هفتگی برای بزرگداشت چهره‌های فرهنگی ایرانی و غیرایرانی و معرفی آنان به علاقمندان ادب و فرهنگ در ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *