وضعیت بحرانی در شمال کشور پس از بارش شدید برف

در پی بارش برف سنگین در غرب استان مازندران و شرق استان گیلان که از سه شب قبل آغاز شده است، آب ، برق و گاز در برخی شهرها و مناطق روستایی این دو استان به طور همزمان قطع شده و زمینه بروز مشکلات فراوان برای ساکنان این مناطق فراهم آورده است.

 

iran_mazandaran201402

 

به گفته مردم و خبرنگاران ایسنا حاضر در محل، در حالی که ارتفاع برف تا شانه‌های یک فرد بزرگسال در برخی مناطق می‌رسد و امکان تردد سواره یا پیاده از راههای فرعی به راههای اصلی نیست و امداد و کمک‌رسانی به ویژه برای برف‌روبی در برخی مناطق مسدود شده وجود ندارد، مردم خودشان باید به فکر نجات خود باشند.

به گزارش سرویس«حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در همین حال مظفری – مسئول روابط عمومی استانداری مازندران درباره آخرین وضعیت رسیدگی به این استانها با بیان اینکه « این استان مشکل قطعی گاز نداشته و تنها با افت فشار روبرو بوده است» گفت: از روز گذشته در مناطق برف‌زده مستقر شدیم و به همراه استاندار، مدیرکل بحران، فرماندار و … از شهرستان‌های نور،‌ محمودآباد و … شروع به بازدید کردیم و جلسات مدیریت بحران نیز در این مناطق برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به تشکیل جلسه دیگر مدیریت بحران افزود: فضا برای دریافت کمک از دیگر مناطق نیز فراهم شده و هماهنگی‌هایی نیز در این خصوص انجام شده است.

برف‌ بام‌ها را پارو کنید

مسؤل روابط عمومی استانداری مازندران با بیان اینکه نگرانی ما بابت‌ برف‌هایی است که روی بام مناطق برف‌زده نشسته است، افزود: به منظور پیشگیری از ریزش سقف خانه‌ها، توصیه ما این است که حتما مردم نسبت به پارو کردن برف از پشت‌بام‌های خود اقدام کنند.

برف مازندران در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده

همچنین هاشمی – فرماندار تنکابن نیز با اشاره به بارش برف در غرب استان مازندران، به خبرنگار ایسنا گفت: بارش برف از غروب روز جمعه شروع شده و در روزهای شنبه و یکشنبه بر شدت آن افزوده شده است، به طوری که این بارش در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و ارتفاع آن تا دو متر نیز رسیده است.

وی با بیان اینکه این بارش‌ها سبب شد تا ما در برقراری خدماتی نظیر برق،‌ آب و … با اختلالاتی مواجه شویم،‌ گفت: شبکه‌ها جوابگوی این حجم بارش نیستند و سنگینی برف سبب پارگی و اتصال سیم‌های برق شده است.

هاشمی با بیان اینکه در تنکابن مشکل قطعی گاز نداریم، خاطرنشان کرد: چندین اکیپ برای حل مشکل برق مستقر شده‌اند، اما با توجه به گستردگی شبکه و مشکلات زیاد تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است.

فرماندار تنکابن با بیان اینکه تاکنون خسارات ناشی از بارش برف را ارزیابی نکرده‌ایم، گفت: گزارش‌های غیررسمی حاکی از تخریب سقف شماری از منازل در پی بارش برف است، اما آمار رسمی از گزارش‌های رسمی را تاکنون دریافت نکرده‌ایم.

وی با اشاره به تشکیل جلسه شورای بحران در صبح روز شنبه، افزود: هواشناسی تنها بارش برف و باران را پیش‌بینی کرده و نگفته بود بناست دو متر برف بیاید، چرا که این موضوع اصلا قابل پیش‌بینی نبود.

به گفته هاشمی، بارش و شدت برف به حدی بود که با مقدورات و امکانات شهرستانی تطبیق نداشت.

فرماندار تنکابن از دریافت کمک از استان‌های معین و همجوار نیز خبر داد و گفت: تعدادی گریدر در راه استان است،‌ اما مواد غذایی و … باید از طریق هواپیما منتقل شود که امکان پرواز وجود ندارد.

علت قطعی برق در مازندران

افضلی – مدیرعامل شرکت منطقه‌ای برق مازندران و گلستان نیز درباره قطعی برق در غرب استان مازندران به خبرنگار «حوادث» ایسنا، گفت: این حجم از برف در هر کشوری ایجاد مشکل می‌کند و با توجه به اینکه دمای هوا نیز به زیر صفر رفته است، یخ‌زدگی خطوط و وزن برف، سبب پارگی سیم‌ها می‌شود. همچنین گاه بارش برف باعث ایجاد نوسان و اتصال بین دو سیم می‌شود.

وی با بیان اینکه در این شرایط برق را قطع کردیم، گفت: حدود 15 اکیپ از استان و استان‌های گیلان، گلستان، سمنان و تهران به محل اعزام شده و به طور متوسط هر اکیپ پنج برج را در هر ساعت ساماندهی می‌کند.

افضلی با بیان اینکه بارش برف همچنان در محل ادامه دارد، افزود: ایستگاه‌های شهرها برق دارد اما این برق به شبکه توزیع و خانگی منتقل نشده و نمی‌توان اعلام کرد که چه زمانی برق وصل می‌شود، چرا که بارش برف متوقف نشده است.

مدیرعامل شرکت منطقه‌ای برق مازندران و گلستان افزود: با این وجود عوامل شرکت برق و اکیپ‌های حاضر در حال انجام اقدامات خود برای وصل مجدد برق بین مردم هستند.

انسداد محور نور به نوشهر

در همین حال سرهنگ محمد حسین حمیدی – رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از انسداد محور نور به نوشهر در استان مازندران خبر داد و گفت: از ساعت 8:20 روز دوشنبه، بارش برف و یخبندان سطح انسداد این محور تا اطلاع ثانوی شد.

به گزارش ایسنا همچنین شماری از ساکنان مناطق غرب استان مازندران و شرق گیلان در تماس با دفتر این خبرگزاری، از وضعیت کمک‌رسانی به ویژه قطعی آب و برق در برخی مناطق و برف‌روبی‌نشدن راههای عمدتا فرعی انتقاد کردند.

سعید یکی از ساکنان نشتارود در این باره به خبرنگار ایسنا، گفت: از روز شنبه برق منطقه قطع شده و متاسفانه روستاهای این منطقه، فاقد سیستم گاز شهری است و پکیج‌های گرمایشی هم با برق کار می‌کنند که با قطع برق آنها هم از کار افتاده است.

وی با اشاره به مشکل کمبود آب در این مناطق، افزود: متاسفانه مسیرهای ارتباطی تا جاده اصلی بسته است و امدادرسانی نیز از سوی مسؤلان به منطقه ما انجام نشده است و در حال حاضر به وسیله یک چراغ علاء‌الدین خود را گرم می‌کنیم.

مونا یکی دیگر از ساکنان رامسر است که با انتقاد از وضعیت این شهر، گفت: متاسفانه وضعیت خوبی در شهر حاکم نیست و بارش برف بسیار زیاد است؛ به طوری که حتی شب گذشته تعدادی از رانندگان، خودروی خود را در برف رها کرده و با پای پیاده به منزل رفتند.

این شهروند همچنین گفت: مواد غذایی موجود در خانه از جمله نان ، در این چند روز بارندگی تمام شده و با توجه به اینکه امکان خروج از خانه وجود ندارد ، مردم مجبوردند بدون امکانات در خانه خود را به شکلی گرم کنند.

وی از مسؤلان خواست در کنار تصمیم‌گیری‌های در جلسات، فکری برای امدادرسانی و دریافت کمکهای بیشتر و رفع مشکل مردم کنند.

در همین حال “مرضیه” یکی از مسافرانی که در شهر همجوار رامسر یعنی چابکسر که در محدوده استان گیلان قرار گرفته حضور دارد و به دلیل سنگینی برف امکان بازگشت به تهران را ندارد، گفت: در این منطقه که از توابع شهرستان رودسر محسوب می‌شود هم در برخی روستاها آب و برق نیست و لودر هم برای برف‌روبی کم است. اهالی شورای محل تلاش بسیاری کرده‌اند اما امکانات برای برف‌روبی کم است. همین‌طور شاخه‌های بسیاری از درختان شکسته و امکان ریزش سقف برخی خانه‌ها هم وجود دارد.

به گفته وی تعدادی از مسافرانی که پایان هفته به این مناطق سفر کرده بودند نیز برف‌گیر شده و در بهترین حالت در منزل اقوامی که برق و آب ندارند مانده‌اند. همچنین کمبود نان هم گزارش شده و نانوایی‌ها به دلیل نبود گاز و برق امکان فعالیت ندارند و تعطیل شده‌اند.

وی همچنین به نقل از اهالی شورای محل خواست تا کمک‌های بیشتری از استانهای دیگر به شرق گیلان و غرب مازندران گسیل شود زیرا امکانات این استان‌ها پاسخگو نیست و به نظر می‌رسد شرایط بحرانی منطقه هنوز به درستی درک نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *