دور تازه کمبود و قطع گاز در کشور

افزایش بی‌سابقه مصرف گاز در استان‌های مرکزی، گازرسانی به بسیاری از شهرهای شمال و غرب ایران را با مشکل روبرو کرده‌ است. در استان تهران نیز گاز مشترکانی که مصرف آن‌ها بیش از ۲۵۰۰ متر معکب است، به طور موقت قطع شد.

 

download

 

به‌رغم هشدارهای مسئولان درباره صرفه‌جویی در مصرف گاز، با افزایش مصرف روزانه به نسبت ظرفیت تولید، بسیاری از شهرهای استان‌های گیلان، مازندران، آذربایجان غربی و مرکزی با افت فشار یا قطع موقت گاز روبرو شده‌اند.

به گفته‌ی مسعود نوری، سخنگوی شرکت گاز استان تهران، برای تأمین کامل گاز بخش خانگی، از شب گذشته (سه‌شنبه ۱۵ بهمن) گاز انشعاب‌هایی که بیش از ۲۵۰۰ متر مکعب مصرف دارند قطع شده است.

کمبود تولید به نسبت مصرف

در دو روز گذشته مصرف روزانه گاز به ۵۷۰ میلیون مترمکعب رسید که برابر کل ظرفیت تولید کنونی گاز در ایران است. از این میزان ۵۱۷ میلیون متر مکعب سهم انشعاب‌های خانگی بوده است.

مسئولان از مدت‌ها پیش به مصرف‌کنندگاز هشدار دادند که برای جلوگیری از افت فشار در انتهای شبکه گاز رسانی به شهرهای شمالی و غربی کشور، در مصرف صرفه‌جویی کنند.

از حدود یک ماه پیش نیز گاز بسیاری از نیروگاه‌ها، صنایع، مجتمع‌های پتروشیمی و جایگاه‌های سی.ان.جی. قطع شده است. با این همه افزایش مصرف خانگی کشور را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

به گزارش پایگاه خبری نفت و گاز ایران (ایروگنا)، برآوردهای وزارت نفت در آبان ماه حاکی از آن است که برای زمستان سال جاری به منظور تامین مطمئن و پایدار گاز مشترکان خانگی، تجاری، صادرات، صنایع و نیروگاه‌ها به بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز گاز نیاز است.

زیان پتروشیمی از کمبود گاز

کمبود گاز برخی از صنایع، از جمله صنایع پتروشیمی را که روزانه ۳۰ تا ۳۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به عنوان سوخت نیاز دارند به تعطیلی کشانده است.

احمد مهدوی، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی می‌گوید با افزایش مصرف گاز خانگی گازرسانی به بخش عمده‌ای از پتروشیمی‌ها به طور کامل متوقف شده است.

مهدوی خاطرنشان می‌کند که با توقف کامل گازرسانی به قریب به اتفاق صنایع پتروشیمی کشور صادرات برخی از محصولات پتروشیمی هم از حدود یک ماه گذشته تاکنون متوقف شده است. او همچنین می‌گوید: «به دلیل قطع و وصل‌های متعدد گازرسانی به پتروشیمی‌ها، برخی از تجهیزات دوار خسارت دیده‌اند.»

ایران امیدوار است با توافق هسته‌ای ژنو و تعلیق برخی تحریم‌ها بتواند با استفاده از سرمایه‌گذاری و امکانات فنی شرکت‌های مهم خارجی تکمیل پروژه‌های نفت و گاز، به ویژه در پارس جنوبی را سرعت بخشد.

علی ماجدی، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت، صبح سه‌شنبه، ۱۵ بهمن در دیدار با هیئت تجاری فرانسه که به تهران سفر کرده از شرکت‌های فرانسوی دعوت کرد در صنایع نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *