عراقچی: ایران رآکتور آب سنگین را رها نمی‌کند/مذاکرات پر چالش خواهد بود

معاون وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی سی تی وی چین گفت: ایران هرگز رآکتور آب سنگین اراک را رها نمی‌کند اما حاضر است نگرانی‌ها پیرامون آن را رفع کند.

 

images

به گزارش خبرگزاری فارس، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه سی سی تی وی چین گفت: ایران رآکتور آب سنگین اراک را متوقف نمی‌کند اما تلاش می‌کند نگرانی‌های بین‌المللی را رفع کند.

وی در واکنش به این موضوع آیا ایران کاهش چشمگیر در فعالیت راکتور اراک را می‌پذیرد نیز گفت: رآکتور اراک نتیجه تقریبا سه دهه تلاش سخت دانشمندان ایرانی به تنهایی است. این یک دستاورد بزرگ علمی است و هیچ دلیلی ندارد که آن را رها کنیم. همزمان ما می‌دانیم که بعضی نگرانی‌ها درباره فعالیت رآکتور آب سنگین وجود دارد. آنچه که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که این نگرانی‌ها را کاهش دهیم و امیدواریم آن را به صفر برسانیم.

وی افزود: روش‌ها و ابزاری برای کاهش و رفع تهدیدهای غنی سازی مربوط به این نیروگاه وجود دارد. همان طور که گفتم حتی یک دلیل هم وجود ندارد که چرا ما باید فعالیت راکتوری را که مایه افتخار ملی و یک دستاورد علمی بزرگ است، متوقف کنیم. اما ما آماده‌ایم با استفاده از روش‌ها و فناوری خلاقانه نگرانی‌های هسته‌ای را بر طرف کنیم.

خبرنگار چینی پرسید آیا خاموش شدن و برچیده شدن تاسیسات هسته‌ای برای دولت ایران یک خط قرمز است؟

معاون وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال گفت: البته این برای ما یک خط قرمز است. چرا ما باید تاسیسات خود را برچینیم؟ ما در مذاکرات نیز بارها گفتیم. اگر آنها نگرانی‌ها منطقی و مدلل داشته باشند ما تلاش می‌کنیم آنها را رفع کنیم. این برای ما یک اصل است. ما فکر نمی‌کنیم که نیازی به برچیدن تاسیسات باشد.

خبرنگار چینی پرسید از نظر شما چه موانع و مشکلاتی در مذاکرات آینده وجود دارد؟

آقای عراقچی گفت: نگرانی‌های مختلفی وجود دارد و برنامه هسته‌ای ما مولفه‌های متفاوتی دارد. همانطور که گفتم محدودیت در غنی سازی یک مساله دشوار است و حل نگرانیها درباره رآکتور آب سنگین اراک نیز موضوع مهمی است و تصمیم گیری درباره گسترش بازرسی‌ها و پروتکل الحاقی و نحوه لغو تحریم ها مهم هستند. من به عنوان فردی که در چند سال گذشته در این زمینه فعالیت داشته ام، می دانم که مصالحه بر سر همه این مسائل بسیار دشوار است. همه ما خطوط قرمز خود را داریم. همان طور که گفتم، چگونگی پرداختن به این خطوط قرمز و چگونگی مصالحه بر سر خطوط قرمز دو طرف بسیار دشوار است. با این وجود من بدبین نیستم، خیلی هم خوشبین نیستم من سعی می‌کنم واقع گرا باشم. من فکر میکنم یک راه حل قابل حصول است اما نیاز به تلاش زیاد دارد.

عراقچی در واکنش به این سوال که شما درباره این مذاکرات بلند مدت و جامع چه نظری دارید و این توافق چگونه خواهد بود، نیز گفت: این مذاکرات باید ما را به مقصد ببرد جائیکه ایران حقوق هسته ای خود را براساس “ان پی تی” داشته باشد، همه تحریمها لغو شده باشند و درباره اهداف برنامه هسته ای و این که ما به دنبال تولید سلاح هسته ای نیستیم، اعتماد سازی شده باشد.

وی همچنین گفت: ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم، ما آن را غیرانسانی می‌دانیم و مهمتر اینکه آن را غیراسلامی می‌دانیم. ما آن را مغایر با آموزه های اسلامی می‌دانیم و اصول مذهبی کاملا روشنی داریم که از سوی رهبر عالی ایران، که بالاترین مقام مذهبی، سیاسی و قانونی در کشور است، مطرح شده است. ایشان به وضوح گفته‌اند که تولید، ذخیره و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی در اسلام ممنوع است.

وی در زمینه انتظارات ایران از توافق نهایی و مذاکره میان ایران و غرب نیز گفت: مذاکرات بسیار پرچالش خواهد بود. ما برای دستیابی به راه حل متوازن و جامع مصمم هستیم. ما امیدواریم که طرف مقابل هم با همین روحیه برای حل بحران در مذاکرات حاضر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *