شناسایی ۲۵۰ گروه از بدهکاران بزرگ بانک سپه

مدیرعامل بانک سپه مطالبات معوق این بانک را ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که صدها گروه از بدهکاران اصلی شناسایی شده‌اند. به گفته‌ی او نیمی از مطالبات مربوط به دولت است.

 

images (4)
کامل تقوی‌نژاد در یک نشست خبری که روز شنبه، ۱۹ بهمن در وزارت اقتصاد و دارایی ایران در تهران برگزار شد تاکید کرد که اغلب بدهکاران بزرگ بانکی وثیقه مناسبی نداشته و “از روز اول نیز قصد بازپرداخت وام‌های دریافتی را نداشته‌اند.”

مدیرعامل بانک سپه گفت، مطالبات این بانک از دولت برابر با یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است و قرار بود بخشی از آن از طریق واگذاری اصل ۴۴ تسویه شود که تاکنون تنها ۳۷ میلیارد تومان آن دریافت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا تقوی‌نژاد می‌گوید بانک ‌سپه در ۹ ماهه نخست سال جاری ۶ هزار میلیارد تومان به بخش‌های مختلف اقتصادی تسهیلات پرداخت کرده اما به دلیل ناکافی بودن سرمایه پایه، این بانک با تنگناهایی روبروست.
یکی دیگر از مشکلات بانک سپه، که دیگر بانک‌های نیز دولتی درگیر آن هستند، رقابت موسسه‌های مالی و اعتباری فاقد مجوز در جذب سپرده‌ها از طریق پرداخت بهره‌ی بالاتر است.

بانک‌های دولتی سود سپرده‌های بانکی را مطابق مصوبه شورای پول و اعتبار تعیین می‌کنند که تقریبا در تمام موارد پایین‌تر از میزان سود برخی از موسسه‌های اعتباری است.

بانک مرکزی اخیرا فهرستی از موسسه‌هایی که مورد تایید این بانک نیستند منتشر کرد اما تا کنون اقدام مشخصی برای برخورد با فعالیت این موسسه‌ها صورت نگرفته است.

تراز بانک سپه در سال ۹۱ منفی بود که تقوی‌نژاد درباره علت آن گفت: «بخشی از زیان ناشی از مصوبات مجمع عمومی، بخشی دیگر به علت افزایش هزینه‌ها و مقداری دیگر به دلیل تحریم‌ها و قطع ارتباط با مشتریان ارزی بوده اما تلاش‌ها بر این است تا بانک از زیان‌دهی خارج شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *