متن بندهای توافق ۷ ماده‌ای ایران و آژانس

متن تفاهم‌نامه ۷ ماده‌ای نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی، پس از دور مذاکرات بین طرفین در خصوص چگونگی ادامه همکاری‌ها منتشر شد.

به گزارش تابناک،‌ در پی دو روز جلسات فشرده، نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی، ضمن بررسی اقدامات اولیه مرتبط با بیانیه تهران(20 آبان‌ماه)، در خصوص چگونگی ادامه همکاری‌ها مذاکره نمودند.

در این مذاکرات آقای تروواریورانتا معاون امور پادمان‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن تقدیر از همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و ابراز رضایت از روند موجود، اعلام نمود که مدیرکل آژانس در گزارش آتی خود به شورای حکام این همکاری‌ها را مورد توجه قرار خواهد داد.

موضوعات جدید توافق شده جهت همکاری‌های داوطلبانه، علاوه بر بیانیه تهران در راستای تفاهمات صورت گرفته در قالب برنامه اقدام مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 شامل موارد زیر است:

1- ارایه اطلاعات مورد توافق طرفین و دسترسی مدیریت شده مرتبط با معدن ساغند یزد.

2- ارایه اطلاعات مورد توافق طرفین و دسترسی مدیریت شده مرتبط با کارخانه تغلیظ اردکان.

3- تحویل پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) بروز شده راکتور IR-40 (اراک).

4- اتخاذ اقدام در جهت به نتیجه رسانیدن رهیافت پادمان برای راکتور IR-40 (اراک).

5- ارایه اطلاعات مورد توافق طرفین و تنظیم بازدید فنی از مرکز لیزر لشکرآباد.

6- ارایه اطلاعات مواد چشمه[source material]، که هنوز به ترکیب و خلوص لازم برای ساخت سوخت و یا غنی سازی نرسیده‌است، شامل واردات چنین موادی به ایران و استخراج اورانیوم از فسفات توسط ایران.

7- ارایه اطلاعات و توضیحات به آژانس به منظور ارزیابی اظهاریه ایران در مورد نیاز یا کاربرد توسعه EBW(نسل جدید چاشنی‌های ایمن)

همچنین متن بیانیه مشترک قرائت شده پس از این مذاکرات به شرح ذیل می‌باشد:

جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین­المللی انرژی اتمی در چارچوب همکاری که بین طرفین در نوامبر گذشته توافق شد، جلسات فنی سازنده ای را ۱۹ و ۲۰ بهمن ماه 92 برگزار کردند. در طول این جلسات ، دو طرف پیشرفت در اجرای اقدام عملی اولیه که سه ماه پیش توافق شد را مرور کردند. شایان ذکر است ایران گام­های عملی اولیه را که پیش بینی شده بود، اجرا کرده است.

همچنین در این جلسات جمهوری اسلامی و آژانس درخصوص 7 اقدام عملی که توسط ایران تا 25 اردیبهشت ماه 1393 اجرا خواهد شد، توافق کردند.

مدیرکل جزئیات اقدامات توافق شده را به شورای حکام گزارش خواهد کرد.

پیش از این آسوشیتدپرس به نقل از دیپلماتی ناشناس مدعی شده بود که آژانس به طور خلاصه، خواستار پاسخ ایران در مورد موضوعات زیر است:

۱ ـ نشانه‌‌هایی مبنی بر انجام آزمایش ‌روی مواد با قابلیت انفجاری بالا،

۲ ـ تلاش برای ساخت چاشنی‌های انفجاری مورد استفاده برای انفجارهای هسته‌ای،

۳ ـ مدل‌سازی رایانه‌ای هسته‌ای یک کلاهک اتمی از سوی ایران،

۴ ـ فعالیت‌های احتمالی برای انجام یک آزمایش هسته‌ای و تلاش برای ایجاد قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در موشک میان‌برد شهاب ۳،

۵ ـ و وجود اطلاعاتی مبنی بر گسترش فعالیت‌های تسلیحاتی زیرزمینی پیش از سال ۲۰۰۳.

به نظر می‌رسد توافق فعلی ایران و آژانس با آن چه در خبر آسوشیتدپرس ادعا شده است، تفاوت‌های جدی دارد.

لازم به توضیح است که نجفی نماینده ایران در آژانس پس از پایان مذاکرات دو طرف از تعیین این اقدامات برای همکاری با آژانس تا 25 اردیبهشت ماه 93 خبر داده بود.

هیات‌های کارشناسی و فنی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در 20 آبان در تهران “بیانیه مشترک” را به امضا رساندند که بر اساس آن قرار است در چارچوب یک سند مورد توافق، ایران به سوالات و ابهامات درباره برنامه هسته‌ای‌اش پاسخ دهد. در همین چارچوب و در گام اول اجرای بیانیه مشترک ایران به شش موضوع مورد نظر آژانس طی سه ماهه گذشته پاسخ داده است قرار است نتیجه همکاری‌های ایران در این چارچوب در گزارش بعدی مدیر کل آژانس منتشر شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *