کمیسیون انتخابات افغانستان شمار ناظران انتخابات را افزایش می‌دهد

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان برنامه‌های تازه‌ای را برای برگزاری انتخابات شفاف روی دست گرفته است.

 

130909105629_afghanistan_election_304x171_iec

 

افزایش شمار ناظران و آگاه ساختن بیشتر مردم، از برنامه‌های این کمیسیون است.

کمیسیون مستقل انتخابات امروز در نشستی از تمامی نهادها و سازمانهایی که از روند انتخابات نظارت می‌کنند، خواست تا ناظران بیشتری به آنها معرفی کنند و برای جلوگیری از تقلب و تخطی در انتخابات با کمیسیون همکاری کنند.

ضیاء الحق امرخیل رئیس دارالانشا/دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات گفت  این بار تلاش می‌کنند تا ناظران انتخاباتی بیشتری به مناطق دوردست و ولسوالی‌هایی که میزان تقلب در انتخابات گذشته در آنها بالا بود، بفرستند.

او گفت: “در مناطقی که ما تقلب داشتیم مناطقی بود که ما ناظر نداشتیم امنیت نبود. این بار ما تلاش داریم نظارت بیشتر و دقیق تر داشته باشیم.”

او از همه نامزدان انتخابات نیز خواست تا ناظران خود را به تمام مناطق این کشور بفرستند.

در انتخابات سال ۲۰۰۹ حدود ۲۰۰ هزار نفر از روند انتخابات افغانستان نظارت کردند. در کنار شمار زیادی از ناظران بین‌المللی، ناظران افغان نیز با حمایت مالی جامعه جهانی در این روند سهم داشتند.

اما نهادی موسوم به بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه-فیفا- می‌گوید این بار ناظران بین‌المللی علاقه چندانی به نظارت از انتخابات افغانستان ندارند.

جان داد سپین غر رئیس اجرایی این نهاد می‌گوید: “روابط سیاسی افغانستان با دنیای بیرون متشنج است و امنیت چالش بزرگتر نسبت به انتخابات گذشته است و به این دلیل شمار ناظران بین المللی کم خواهد بود. همچنان امنیت برای ناظران داخلی نیز یک چالش است.”

در کنار افزایش شمار ناظران، کمیسیون مستقل انتخابات تلاش دارد مردم را نیز در جلوگیری از تقلب در انتخابات سهیم سازد.

کمیسیون مستقل انتخابات در هفته پیش‌رو در نظر دارد میلیون ها برگه تبلیغاتی، بروشور، بیلبورد و آگهی‌ رسانه ای را در سراسر افغانستان پخش کند.

تقلب یکی از مهم ترین نگرانی‌های نامزدان ریاست جمهوری افغانستان است که در جریان مبارزات انتخاباتی شان بارها به آن اشاره کردند.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان قرار است در شانزدهم فروردین برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *