پاکستان مدعی شد همکاری هسته‌ای با عربستان شایعه‌ است

پاکستان امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که در حال بررسی فروش جنگنده‌های مدل JF -17 Thunder و همچنین هواپیماهای آموزشی به عربستان است اما گزارش‌ها درخصوص اینکه با عربستان برای همکاری هسته‌ای مذاکره کرده را رد کرد.

 

pakistan-saudi1-300x224

 

به گزارش  خبرگزاری هند، قرار است در تاریخ 15 تا 17 فوریه، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، ولیعهد عربستان به پاکستان سفر کند. تمرکز این سفر بر افزایش همکاری‌های دفاعی و امنیتی میان دو طرف خواهد بود.

تسنیم اسلم، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در یک کنفرانس خبری هفتگی عنوان کرد که در جریان مذاکراتی که ولیعهد عربستان در اسلام آباد انجام خواهد داد، مسئله همکاری دفاعی مطرح خواهد شد و پاکستان به عربستان به عنوان بازاری برای تجهیزات نظامی خود چشم دارد.

وی گفت: مطمئنا در این مذاکرات مسئله همکاری دفاعی مطرح خواهد شد و فرمانده ارتش پاکستان قرار است به صورت جداگانه با ولیعهد عربستان ملاقات داشته باشد.

این نخستین سفر سلمان بن عبدالعزیز به پاکستان از زمان رسیدن به پست وزارت دفاع در عربستان در سال 2011 است.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان عنوان کرد که اسلا‌م‌آباد علاقه‌مند به فروش سلاح به عربستان از جمله جنگنده‌های مدل JF – 17 Thunder که میان پاکستان و چین به صورت مشترک تولید می‌شود و همچنین هواپیماهای آموزشی “موشاک” و دیگر تجهیزات نظامی است.

اسلم همچنین گزارش‌های اخیر رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه پاکستان و عربستان به دنبال همکاری هسته‌ای با یکدیگر هستند را رد کرد و آنها را بی‌اساس خواند.

وی افزود: اخیرا شایعاتی مطرح شده و گاهی به افشاگری‌ها و گزارش‌های پشت صحنه استناد شده است اما همه اینها بی‌اساس هستند. پاکستان و عربستان مسئله همکاری هسته‌ای را مورد بحث قرار نداده‌اند.

ولیعهد عربستان قرار است در جریان سفر خود به پاکستان با ممنون حسین، رئیس‌جمهور و نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در خصوص مسائل دوجانبه و بین‌المللی مذاکراتی را انجام دهد.

تسنیم اسلم در پاسخ به سؤالی درخصوص احتمال استقرار سربازان پاکستانی در عربستان، گفت: هیچ ارجاع مشخصی به مسئله استقرار سربازان پاکستانی در عربستان نشده است. شما می‌دانید که ما تنها به نیروهای مسلح عربستان همواره آموزش داده‌ایم.

وی خاطرنشان ساخت: عربستان و پاکستان به صورت سنتی تعاملات نزدیک و بسیار خوبی داشته‌اند و رهبران دو کشور به صورت منظم به کشور مقابل سفر کرده‌اند.

وی گفت: البته مساله افغانستان در جریان سفر ولیعهد عربستان مورد بحث قرار خواهد گرفت، زیرا کشورهای حوزه خلیج‌فارس نسبت به وضعیت افغانستان نگران هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *