توافق رئیس جمهور و اپوزیسیون اوکراین بر سر پایان دادن به بحران

در حالی که در اوکراین رئیس جمهور و اپوزیسیون این کشور با امضای توافق‌نامه‌ای بر سر پایان دادن به بحران سیاسی توافق کرده‌اند٬ مجلس نیز با موافقت با اصلاح قانون جزایی اوکراین راه را تا حدی برای آزادی نخست وزیر پیشین از زندان باز کرده است.

 

images (10)

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ مجلس اوکراین روز جمعه٬ دوم اسفندماه با ۳۱۰ رای موافق از مجموع ۴۵۰ کرسی مجلس٬ با جرم زدایی از اساسنامه مربوط به «سوء استفاده از قدرت» موافقت کرد.

بر اساس این قانون بود که یولیا تیموشنکو٬ نخست‌وزیر پیشین این کشور سال ۲۰۱۰ متهم و به هفت سال زندان محکوم شد. خانم تیموشنکو سال ۲۰۱۱ روانه زندان شد.

مصوبه روز جمعه مجلس اوکراین برای اجرایی شدن باید به امضای ویکتور یانوکوویچ٬ رئیس جمهور اوکراین برسد.

در عین حال ظهر جمعه رئیس جمهور اوکراین و رهبران اپوزیسیون این کشور با امضای توافق‌نامه‌ای بر پایان دادن به درگیری‌ها در اوکراین و همچنین برگزاری انتخابات زود‌هنگام٬ پیش از پایان سال جاری میلادی٬ تاکید کرده‌اند.

این توافق پس از یک شب مذاکره دشوار با میانجی‌گری سه تن از وزرای خارجه اتحادیه اروپا٬ از جمله وزیر خارجه آلمان٬ به امضای طرفین رسید.

در این توافق‌نامه بر اصلاحات انتخاباتی٬ تغییر در قانون اساسی٬ ایجاد دولت وحدت ملی و کاهش قدرت رئیس جمهور تاکید شده است.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی به نقل از وزارت خارجه آلمان٬ در این توافق‌نامه از جمله آمده است که قانون اساسی مدون سال ۲۰۰۴ اوکراین ظرف ۴۸ ساعت به اجرا در خواهد آمد و در طول ۱۰ روز دولت وحدت ملی تشکیل خواهد شد.

همچنین بر اساس این توافق‌نامه اصلاحات قانونی برای موازنه قدرت رئیس جمهور٬ دولت و مجلس فورا آغاز و تا سپتامبر سال جاری کامل می‌شود.

در عین حال طرفین توافق کرده‌اند که خشونت‌های صورت گرفته در چند وقت اخیر در اوکراین از طریق گروهی متشکل از مقام‌های اوکراین٬ اعضای اپوزیسیون و شورای اروپا مورد بررسی قرار بگیرد.

خشونت‌ها در اوکراین در چند روز اخیر به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرده است. وزارت بهداشت اوکراین اعلام کرده است که از روز سه‌شنبه٬ ۲۹ بهمن‌ماه ۷۷ تن قربانی خشونت‌ها در اوکراین شده و ۵۷۷ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

فعالان سیاسی اوکراین معتقدند که شمار کشته‌ شده‌های این ناآرامی‌ها می‌تواند بسیار بیشتر از رقم اعلام شده از سوی وزارت بهداشت باشد.

اوکراین از ماه نوامبر شاهد اعتراضات گسترده‌ای است که دلیل عمده آن نزدیک شدن دولت این کشور به روسیه بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *