وزیر اطلاعات برای پاسخ به سوالات ۴۱ نماینده به مجلس احضار شد

۴۱ نماینده مجلس روز سه‌شنبه، ششم اسفند، با طرح ۲۱ سوال از وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی و ارائه آن به هیات رییسه مجلس، به انتقاد از دیدگاه‌های دولت در مورد آمریکا و اسرائیل پرداختند.

1137DFE4-C95B-44C9-B781-FB9EB7D65465_w640_r1_s_cx0_cy19_cw0

 

بنا بر گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد، روز سه‌شنبه گفت که ۴۱ تن از نمایندگان سوالاتی را برای پرسش از محمود علوی، وزیر اطلاعات، طرح کرده‌اند که «در مورد اقدامات این وزارتخانه در جلوگیری و برخورد با مصادیق تهدیدات امنیت ملی کشور است.»

در متن سوالات این نمایندگان که از سوی خبرگزاری تسنیم منتشر شده، مسئولان دولت روحانی به «عدم شفافیت مواضع» در قبال اسرائیل، «عدم جدیت در حمایت از تفکر مقاومت در منطقه»، و «دنبال نمودن عادی‌سازی رابطه با آمریکا» متهم شده‌اند.

«پیشنهاد درخواست نظرسنجی برای برقراری رابطه با آمریکا توسط مسئولین دولتی»، «عدم حمایت» از رزمایش‌های موشکی، «تعهدات فراتر از قانون در موافقتنامه ژنو»، و «بی‌توجهی به راهبرد اقتصاد مقاومتی» از دیگر انتقادهای مطرح‌شده نسبت به دولت در این سؤالات است.

حجم بالای سوالات نمایندگان مجلس از وزیران کابینه دولت روحانی از زمان روی کار آمدن این دولت انتقاد رییس جمهوری ایران را در پی داشته‌است.

حسین مظفر، معاون نظارت مجلس شورای اسلامی، ۲۰ آذرماه خبر داد تعداد سوال‌هایی که نمایندگان از وزرا پرسیده‌اند طی سه ماه ۲۷۷ سوال بوده که «در مقایسه با دوره‌های قبل، تعداد سوال از وزرا پنج برابر افزایش پیدا کرده‌است.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، قرار بود روز یک‌شنبه چهارم اسفند در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافته و طی جلسه‌ای دوساعته به «۹۹ سؤال» نمایندگان مجلس پاسخ دهد اما وی در این جلسه حضور نیافت.

آقای ظریف سرانجام روز سه شنبه، ششم اسفند، برای پاسخ به پرسش های نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی مجلس حاضر شد که به گزارش خبرگزاری‌های ایران، نمایندگان از پاسخ‌های وی قانع نشدند.

«کدخدایی آمریکا»؛ «نظرسنجی رابطه با آمریکا»

دومین سوالی که در نامه روز سه‌شنبه ۴۱ نماینده مجلس درج شده انتقادی است به «بیان اینکه آمریکا کدخدای جهان است توسط مسئولین کشور و پرداختن عملی به این دیدگاه اشتباه».

حسن روحانی در جریان کارزار انتخاباتی خود و در مناظره تلویزیونی با غلامعلی حدادعادل، دیگر نامزد انتخابات، گفته‌بود: «از من سوال کرده بودند که مذاکره با آمریکا راحت‌تر است یا اروپا. من گفتم آمریکا. چون آمریکا کدخدای اروپاست.»

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای روحانی هم‌چنین روز ۲۳ اردیبهشت سال جاری در جمع دانشجویان دانشگاه شریف گفته‌بود: «بسیاری، از اروپایی‌ها آقا-اجازه می‌خواهند اما آمریکایی‌ها به قول معروف کدخدا هستند پس اگر با کدخدا ببندیم راحت‌تر هستیم تا اینکه به سراغ یک مقام پایین‌تر برویم.»

«پیشنهاد درخواست نظرسنجی برای برقراری رابطه با آمریکا توسط مسئولین دولتی» سؤال سوم ۴۱ نماینده امضاکننده فهرست سوالات از وزیر اطلاعات است.

روزنامه بهار روز یازدهم مهرماه از دستور حسن روحانی برای «نظرسنجی در مورد رابطه با آمريکا » خبر داد که در واکنش به این خبر علی اکبر ولايتی، مشاور بين‌الملل رهبر جمهوری اسلامی روز ۲۲ مهرماه با آن مخالفت کرد.

«اجابت خواسته‌های آمریکا»؛ «عدم حمایت از برنامه موشکی»

مورد چهارمی که در سوالات نمایندگان مجلس آمده است، «اجابت خواسته‌های آمریکایی‌ها در ممانعت از سفر هیات‌های فرهنگی و نظامی دیگر کشورها به ایران» است.

پیش از این حسینعلی دلیجانی، نماینده محافظه‌کار مجلس شورای اسلامی‌، مدعی شده بود نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد به وزارت خارجه ایران نامه نوشته و از مقامات این وزارتخانه خواسته است که اجازه ندهد هیات کره شمالی وارد تهران شود.

سوال نمایندگان در این مورد در حالی است که علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل، روز نوزدهم بهمن با تکذیب این ادعا گفته‌بود: «بر اساس اطلاع این نمایندگی، سفیر آمریکا در سازمان ملل نامه‌ای به مقامات ایران ننوشته است و اصولا سفرای سازمان ملل هیچ‌گاه به‌طور مستقیم با وزارتخانه‌های کشورها مکاتبه نمی‌کنند.»

سوال دیگر نمایندگان مربوط است به آنچه «ناتوان خواندن قدرت دفاعی کشور از سوی وزیر امور خارجه در سخنرانی دانشگاه تهران» نامیده شده‌است.

اشاره این نمایندگان به اظهارات محمدجواد ظريف است که روز ۱۰ آذر گفته بود «آيا آمريکا که با يک بمبش می‌تواند تمام سيستم‌های نظامی ما را از کار بيندازد، از سيستم نظامی ما می‌ترسد؟»

«ممانعت و عدم حمایت از برگزاری رزمایش‌های موشکی نیروهای مسلح» سوال پنجم نمایندگان است.

پیش از این ۲۴ نماينده مجلس شورای اسلامی روز ۲۰ بهمن ماه در تذکر کتبی به حسن روحانی، ریيس جمهوری اسلامی ايران، از او به علت «عدم حمايت از برگزاری رزمايش‌های نظامی و موشکی» انتقاد کرده بودند.

«ترور شخصیتی منتقدان دولت»؛ «تهدید و زیر سوال بردن مجلس»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ۴۱ نماینده امضاءکننده این سوالات در ادامه از آنچه «برخورد و ترور شخصیتی منتقدین به سیاست‌های دولت در حوزه‌های داخلی و خارجی توسط مسئولین دولتی» نامیده‌اند انتقاد کرده‌اند.

به گفته این نمایندگان، «فضای رسانه‌های عمومی که به نقدهای منصفانه از سیاست‌های دولت می‌پردازند، قضایی شده»، «در فضای فرهنگی عبور از خط قرمزهای دین و ارزش‌های مذهبی» صورت گرفته، و افرادی که در اعتراضات سال ۸۸ «مشارکت فعال داشتند»، به «مسئولیت‌ها و پست‌های مهم و کلیدی کشور بازگشته‌اند.»

به تازگی نیز برخی نمایندگان مجلس نسبت به شکایت شورای عالی امنیت ملی که حسن روحانی ریاست آن را برعهده دارد از نویسنده یک مقاله منتقد به رویکرد دولت در مذاکرات هسته‌ای اعتراض کرده و آن را «خلاف روح آزادی بيان در نظام جمهوری اسلامی» نامیده‌اند.

«تهدید و زیر سوال بردن مجلس شورای اسلامی توسط مشاورین و معاونین رییس جمهوری که باعث اختلاف بین قوا می‌شود» دیگر انتقاد این نمایندگان از دولت است.

سوال دیگری که در فهرست سوالات ۴۱ نماینده مجلس از وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی به چشم می‌خورد تحت عنوان «توزیع نامناسب سبد کالا» مطرح شده که به گفته این نمایندگان «باعث هتک حرمت» مردم و «سوء استفاده رسانه‌های خارجی» شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *