هشدار اوکراین درباره «حمله نظامی» روسیه به شبه جزیره کریمه

در پی هجوم مردان مسلح به ساختمان‌های دولتی در شبه‌جزیره کریمه، اوکراین سفیر روسیه در کی‌یف را فراخواند و الکساندر تورچینوف، رییس جمهوری موقت اوکراین، نیز به مسکو درباره تحرکات نظامی آن در کریمه و دریای سیاه هشدار داد.

 

02C93AE5-8A79-4C56-9EE4-F01ECB889776_w640_r1_s_cx0_cy2_cw0

 
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، افراد مسلح به سلاح‌های نیمه سنگین روز پنجشنبه، هشتم اسفند، ساختمان‌های دولتی در مرکز شبه‌جزیره کریمه را به تصرف خود در آوردند.

هویت مهاجمان به‌طور دقیق مشخص نیست و آنها هنوز خواسته‌های خود را مطرح نکرده‌اند، اما شاهدان واقعه آنها را طرفداران روسیه می‌ دانند.

به گفته شاهدان، مهاجمان به آرپی‌جی و تیربار مسلح هستند و پرچم روسیه را نیز بر فراز پارلمان منطقه‌ای کریمه به اهتزاز درآورده‌اند.

شبه‌جزیره کریمه در روزهای پس از سقوط ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری پیشین اوکراین و از سیاستمداران نزدیک به روسیه، موجی از ناآرامی‌‌ها و درگیری‌ها را تجربه کرده است که آن را به تحرکات گروه‌های تجزیه‌طلب طرفدار روسیه نسبت می‌دهند.

این تحرکات به تنش میان روابط رهبران جدید اوکراین با روسیه به شدت دامن زده است چنانکه دولت این کشور روز پنج‌شنبه، سفیر موقت مسکو در کی‌یف را احضار کرد و نسبت به دخالت روسیه در امور داخلی اوکراین هشدار داد.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که وزارت خارجه اوکراین به سفیر روسیه اعلام کرده که مسکو باید «استقلال، حق حاکمیت ملی و مرزهای کنونی اوکراین» را به رسمیت بشناسد و به آن احترام بگذارد.

رسانه‌های روسی به تازگی سخنان وزیر دفاع روسیه را بازتاب داده‌اند که از برگزاری یک مانور نظامی بزرگ در غرب روسیه و در نزدیکی مرز اوکراین خبر می‌دهد.

به گفته وزیر دفاع روسیه، در این مانور ۱۵۰ هزار نیروی نظامی حضور دارند و از سوی دیگر، انواع تانک‌ها و هواپیماهای جنگی که آمادگی نظامی مسکو را به نمایش می‌گذارند.

این مسئله باعث شده است که دولت جدید اوکراین به نیروهای امنیتی کشور دستور آماده‌باش کامل بدهد.

الکساندر تورچینوف، رهبر موقت اوکراین، هم روز پنج‌شنبه نسبت به تحرکات نظامی مسکو در کریمه و دریای سیاه هشدار داد، جایی که ناوگان دریایی روسیه در آن مستقر است.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد آقای تورچینوف از مسکو خواسته است به مفاد توافقنامه‌ای که به روسیه اجازه می‌دهد تا سال ۲۰۴۲ ناوگان دریایی خود را در سواستوپل کریمه حفظ کند، وفادار بماند.

او روز پنجشنبه در پارلمان اوکراین خطاب به فرماندهی نظامی ناوگان روسیه گفت که کی‌یف هر حرکت نظامی روسیه را که دامنه آن از مرزهای اوکراین بگذرد، به عنوان یک «تجاوز نظامی» تلقی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *