اژه‌ای: انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نمی‌تواند همچون سابق فعالیت کند

غلامحسین محسنی ‌اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه گفته که وزارت اطلاعات شاکی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیست و رضایت آن مشکلی را حل نمی‌کند.

 

0,,17394952_303,00

 

 

دادستان کل کشور در نشستی خبری که روز دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ برگزار شد، در پاسخ به سؤالی درباره “بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران علی‌رغم آن‌که وزارت اطلاعات از آن شکایت کرده” گفته است: «وزارت اطلاعات یا نهادهایی از این قبیل شاکی نیستند، آن‌ها فقط مواردی را که تشخیص می‌دهند به دستگاه قضایی اعلام می‌کنند و اگر دستگاه قضایی تشخیص داد به عنوان مدعی‌العموم وارد می‌شود. وزارت اطلاعات فقط به دستگاه قضایی مواردی را که تشخیص بدهد اعلام می‌کند.»

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه این نشست خبری گفته است که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به همان دلایلی که تحت تعقیب قرار گرفت، قطعا نمی‌تواند مجددا به همان صورت فعالیت کند.

غلامحسین محسنی ‌اژه‌ای اضافه کرده که “انجمن صنفی روزنامه‌نگاران” اگر نخواهد کار سیاسی انجام دهد، می‌تواند به کار خود ادامه دهد.

در روزهای اخیر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از پس گرفتن شکایت وزارت اطلاعات از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری “ایرنا” وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «بر اساس تفاهم وزارت اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار شد وزارت اطلاعات شکایت خود را از این انجمن پس بگیرد که این کار را انجام داده است.»

به گفته علی جنتی وزارت کار نیز “مشکل خاصی” با بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ندارد. وزیر ارشاد همچنین اعلام کرده است که برگزاری مجمع و انتخابات انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بدون مانع است.

شمس‌الواعظین: دستگاه قضایی ناگهان وارد ماجرا نشود

یک روز پیش از سخنان اخیر سخنگوی قوه قضائیه، ماشاالله شمس‌الواعظین، رئیس هیئت مدیره‌ انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، به خبرگزاری “ایسنا” گفته بود امیدوار است که دستگاه قضایی به‌صورت ناگهانی به ماجرا وارد نشود و جلوی بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را نگیرد.

آن‌طور که رئیس هیئت مدیره‌ انجمن صنفی روزنامه‌نگاران گفته است وزیر تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی وعده باز کردن دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را داده است.

ماشاالله شمس‌الواعظین همچنین از آمادگی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران برای برگزاری انتخابات و مجمع عمومی این نهاد صنفی خبر داد.

در هفته‌های اخیر حدود ۱۲۰۰ روزنامه‌نگار در نامه‌ای به حسن روحانی خواستار بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران شدند.

بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از جمله وعده‌هایی بود که حسن روحانی در نخستین کنفرانس خبری خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آن را مطرح کرد.

در اواخر مرداد ماه سال ۱۳۸۸ نیروهای امنیتی ساختمان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران را به دستور قاضی مرتضوی، دادستان وقت تهران، پلمب کردند. در آن زمان اعتراض‌های اجتماعی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران به اوج خود رسیده بود. بدین ترتیب فعالیت‌های این انجمن که سابقه ۱۲ سال فعالیت مستمر داشت، متوقف شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *