پارلمان کریمه به پیوستن به روسیه رای مثبت داد/مانور نیروی هوایی آمریکا در لهستان

پارلمان کریمه پیوستن این شبه جزیره به روسیه را تصویب کرده، حتی تاریخ همه پرسی برای این الحاق مشخص شده است، روز پنجشنبه ۱۵ اسفند معاون نخست وزیر کریمه اعلام کرد: همه پرسی خودمختاری این منطقه ۱۶ مارس (۲۵ اسفند) برگزار خواهد شد.

 

images (7)

 

معاون نخست وزیر کریمه گفت: مردم این شبه جزیره در همه پرسی به دو سوال پاسخ خواهند داد. اینکه می‌خواهند یک جمهوری خودمختار و مستقل باشند و یا اینکه همچنان به اوکراین پیوسته باشند. سوال دوم این خواهد بود که خواهان پیوستن به فدراسیون روسیه هستند یا نه؟

این در حالی است که دادستانی کل اوکراین اعلام کرد دادگاهی در کیف حکم بازداشت نخست وزیر و رئیس پارلمان جمهوری خودمختار کریمه را صادر کرده است. به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از کیف، پارلمان منطقه کریمه پنجشنبه گذشته آکسیونف رهبر حزب اتحاد روسی را در جلسه‌ای محرمانه به عنوان نخست وزیر این منطقه خودمختار تعیین و اعلام کرد روز ۳۰ ماه مارس برای تصمیم‌گیری در مورد آینده این منطقه همه‌پرسی برگزار می‌شود. آکسیونف روز شنبه اعلام کرد از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای کسب اطمینان از صلح در منطقه کریمه درخواست کمک کرده است.

به گزارش ایسنا، دولت اوکراین برگزاری همه پرسی در کریمه را غیرقانونی خوانده است. نخست وزیر اوکراین در نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود از مشروعیت دولتش در مقابل حملات روسیه دفاع کرد.

از سوی دیگر که به گزارش ایتارتاس، وزیر دفاع لهستان امروز پنج‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با همتای آلمانی خود تصریح کرد: ما از آمریکا خواسته‌ایم تا با توجه به وضعیت اوکراین حضور نظامی خود در لهستان را گسترش داده مانور نظامی آتی خود را به‌صورت گسترده‌تری اجرا کند.

بر اساس این گزارش وی از تصمیم احتمالی واشنگتن برای اجرای مانور هوایی در لهستان به‌صورت گسترده‌تر ابراز رضایت کرد و گفت، این مسئله نشان می‌دهد که آمریکا به‌عنوان یک متحد نزدیک قادر به واکنش سریع در برابر چنین درخواست‌ها و انتظاراتی از سوی کشورهای متحد خود است. وزیر دفاع آلمان نیز در این کنفرانس خبری بار دیگر خواستار ادامه گفت‌وگو برای حل و فصل بحران اوکراین شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *