نوری المالکی: عربستان و قطر عملاً به عراق اعلان جنگ داده‌اند

نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، روز شنبه ۱۷ اسفند عربستان سعودی و قطر را متهم کرد که آشکارا به شورشیان سنی‌مذهب استان انبار عراق کمک مالی می‌کنند.

 

download (7)

 

به گزارش سازمان جوانان حزب پان ایرانیست به نقل از رادیو فردا، نوری المالکی در ادامه سخنان خود که شدیداللحن‌ترین اظهارات وی در این مورد از زمان آغاز درگیری‌ها در استان انبار از اوایل سال جاری است گفت که دو کشور یادشده با این کار «عملاً به عراق اعلان جنگ داده‌اند.»

وی که در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «فرانس ۲۴» سخن می‌گفت افزود این اتهام که دولت وی سنیان را در عراق به حاشیه رانده «اتهاماتی است ساخته و پرداخته فرقه‌گرایان مرتبط با خارجی‌ها که با تحریک عربستان و قطر این اتهام‌ها را می‌زنند.»

نخست‌وزیر عراق با اشاره به عربستان سعودی و قطر افزود که «آنها، هم از طریق سوریه و هم به طور مستقیم به عراق حمله می‌کنند و به عراق اعلان جنگ کرده‌اند، همان‌طور که به سوریه اعلان جنگ کردند، و متأسفانه این اقدامات آنان بر محور فرقه‌گرایی و سیاسی می‌گردد.»

وی در ادامه گفت: «این دو کشور مسئولان اصلی بحران فرقه‌ای، تروریستی، و امنیتی در عراق هستند.»

به گفته آقای مالکی، ریاض و دوحه به نیروهای شورشی در عراق «کمک سیاسی، مالی، و رسانه‌ای کرده و برای این سازمان‌های تروریستی اسلحه می‌خرند.»

نوری المالکی در این مصاحبه علاوه بر این عربستان را متهم کرد که «چه در جهان عرب و چه بیرون از آن از تروریسم جهانی حمایت می‌کند.»

نخست‌وزیر عراق در ماه ژانویه گفته بود که کشورهای «شیطان‌صفت و خائن» عرب مسئول بحران‌های امنیتی در عراق‌اند اما از نام بردن از کشوری خاص خودداری کرده‌بود.

این اظهارات نخست‌وزیر عراق پس از آن بیان می‌شود که وضعیت خشونت در عراق به طور چشمگیری وخیم‌تر شده و آمار کشته‌ها بر اثر حمله و درگیری در ماهی که گذشت نسبت به فوریه ۲۰۱۳ بیش از سه برابر افزایش نشان می‌دهد.

سخنان آقای مالکی هم‌چنین در آستانه انتخابات پیش رو در سی‌ام آوریل بیان می‌شود که با نزدیک شدن این تاریخ نخست‌وزیر عراق لحنی شدیدتر علیه شورشیان به‌کار برده و عملیات‌های امنیتی متعددی را علیه آنان ترتیب داده‌است.

دیپلمات‌ها و تحلیلگران از دولت عراق که رهبران آن گرایش شیعی دارند خواسته‌اند تا در کنار عملیات‌های امنیتی، سیاست آشتی با اقلیت سنی را نیز دنبال کنند اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، رهبران سیاسی شیعی در عراق در آستانه انتخابات پیش رو نسبت به کنار آمدن با جناح‌های سنی از خود بی‌میلی نشان می‌دهند.

نیروهای امنیتی عراق از ماه ژانویه در دو شهر اصلی استان انبار یعنی فلوجه و رمادی با شورشیان گروه موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) درگیر بوده‌اند و این شورشیان هم‌اینک بیش از دو ماه است که کنترل شهر فلوجه که از شهرهای بزرگ نزدیک به بغداد است را در دست دارند.

ناآرامی‌ها در این منطقه پس از آن آغاز شد که نیروهای دولتی در ماه ژانویه یکی از قانون‌گذاران سنی را در این منطقه بازداشت کرده و اردوهای اعتراضی مخالفان را برچیدند.

این اقدامات باعث یک شورش قبیله‌ای شده و این به نوبه خود باعث شد تا افراد گروه داعش بتوانند در منطقه موضع‌گیری کنند.

خشونت‌ها در سطح عراق طی هفته جاری نیز هم‌چنان شدت داشت و به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز یک‌شنبه انفجار یک بمب انتحاری در شهر حِله در جنوب عراق ۴۲ کشته و دست‌کم ۱۱۵ زخمی برجای گذاشت.

روز شنبه نیز خشونت‌ها در عراق دست‌کم ۱۵ کشته برجای گذاشت که یک نامزد انتخابات پارلمانی و چهار کودک در میان آنان بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در ماه جاری بر اثر خشونت‌ها در عراق، دست‌کم ۱۱۰ نفر کشته شده‌اند که این رقم از آغاز سال جاری میلادی تاکنون ۱۸۰۰ نفر گزارش می‌شود.

اختلافات سیاسی عراق با عربستان و قطر در حالی شدت می‌گیرد که اختلافات میان عربستان و چند کشور دیگر عربی با قطر نیز در روزهای اخیر تشدید شده‌است.

ناخرسندی‌های عربستان سعودی و امارات از سیاست‌ خارجی قطر که به تازگی به خاطر حمایت قطر از گروه اخوان المسلمین بیشتر شده حتی باعث شد که این کشورها روز چهارشنبه ۱۴ اسفند سفیران خود را از قطر فرابخوانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *