مرکل درباره پیامدهای بحران اوکراین به روسیه هشدار داد

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به روسیه هشدار داد که در صورت ادامه مواضع این کشور در قبال اوکراین، مسکو از نظر سیاسی و اقتصادی به شدت متضرر خواهد شد.

 

FF4DCD15-F01F-4F49-966D-9528F67CC731_w640_r1_s

 

در همین حال روسیه نیز اعلام کرده است که تمرینات نظامی واحدهای زرهی، توپخانه و پیاده نظام خود را در اطراف مرز اوکراین افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در روز پنج‌شنبه، ۲۲ اسفند، آنگلا مرکل که در پارلمان آلمان حضور یافته بود، با اشاره به تحولات اوکراین و نقش مسکو تاکید کرد که «اگر روسیه روش هفته‌های اخیر خود را همچنان ادامه دهد، این تنها برای اوکراین فاجعه نخواهد بود و همین طور تنها به تغییر روابط میان اتحادیه اروپا و روسیه هم نمی‌انجامد».

وی سپس ادامه داد که قویا اعتقاد دارد این مسئله «به روسیه نیز خسارت شدید سیاسی و اقتصادی وارد می‌آورد».

روسیه به دنبال سقوط ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری پیشین اوکراین، واحدهای نظامی خود را در شبه‌جزیره کریمه مستقر کرده است، منطقه‌ای خودمختار در جمهوری اوکراین که در روزهای اخیر گرایش‌های جدایی‌طلبانه در آن اوج گرفته است و روز یکشنبه آینده نیز شاهد همه‌پرسی درباره پیوستن آن به روسیه خواهد بود.

این مواضع روسیه واکنش شدید غرب و متحدان آن را به دنبال داشته است تا جایی که قدرت‌های جهانی عضو گروه «جی – هفت»، متشکل از کشورهای صنعتی آمریکا، کانادا، ژاپن، آلمان، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا روز چهارشنبه، ۲۱ اسفند به مسکو هشدار دادند و اقدامات آن را به منزله نقض قوانین بین‌المللی دانستند.

با این حال از نواحی مرزی روسیه و اوکراین خبر می‌رسد که هزاران سرباز روسی تمرینات نظامی خود را آغاز کرده‌اند.

گزارش خبرگزاری فرانسه بیان می‌کند که وزارت دفاع روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای تاکید کرده است که میزان تمرینات نظامی نیروهای مسلح این کشور در نواحی مرزی روستوف، بلگورود و کراسک و یک منطقه غیر مرزی دیگر افزایش می‌یابد.

در این بیانیه آمده که هدف از چنین اقدامی کنترل همه جانبه انسجام واحدها در مناطق غیرآشناست و این که تمرینات نظامی تا آخر ماه مارس ادامه خواهد یافت.

این بیانیه به تعداد کل سربازان اشاره نمی‌کند، اما خبرگزاری روسی ایتارتاس گزارش داده است که تنها در منطقه روستوف چهار هزار سرباز این کشور رزمایشی را از روز پنج‌شنبه آغاز کرده‌اند که تا جمعه ادامه خواهد داشت.

مصوبه تشکیل گارد ملی اوکراین

در این شرایط پارلمان اوکراین مصوبه‌ای را تصویب کرده است که بر تشکیل گارد ملی اوکراین تاکید می‌کند.

خبرگزاری روسی اینترفکس روز پنج‌شنبه گزارش داد که این لایحه با ۲۶۲ رای موافق تصویب شده است در حالی که ۳۳۰ نماینده پارلمان برای حضور در نشست نام خود را ثبت کرده بودند.

اما خبرگزاری فرانسه می‌گوید که هیچ کدام از نمایندگان حاضر در این جلسه به لایحه رای منفی نداده‌اند تا در نهایت چنین لایحه‌ای با ۲۶۲ رای موافق در برابر هیچ رای مخالفی به تصویب برسد.

لایحه تشکیل گارد ملی را الکساندر تورچین‌اف، رییس جمهوری موقت اوکراین تسلیم پارلمان کرده بود که بر اساس آن ۶۰ هزار نیروی داوطلب، تشکیلاتی را برای مقابله با تهدیدات روسیه سازماندهی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *