اوباما «وضعیت ملی اضطراری» در قبال ایران را دوباره تمدید کرد

رئیس جمهور ایالات متحده ۲۱ اسفندماه با تاکید بر حل نشدن بحران میان ایران و آمریکا٬ در نامه‌ای به کنگره این کشور فرمان وضعیت ملی اضطراری در قبال ایران را یک سال دیگر تمدید کرد. این فرمان نخستین بار سال ۱۹۹۵ صادر شده بود.

 

360B6E7F-F910-4653-B4AB-E970911A3BBC_w640_r1_s

باراک اوباما ۲۱ اسفندماه در پیامی که از سوی کاخ سفید منتشر شده٬ اعلام کرد که اگرچه ۱+۵ و ایران از طریق مذاکرات هسته‌ای به توافقی موقت دست یافته‌اند٬ برخی اقدام‌ها و سیاست‌های دولت ایران «در تضاد با منافع آمریکا در منطقه» است و این رویکردها را «تهدیدی غیرعادی» علیه امنیت ملی٬ سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا دانست.

باراک اوباما در ادامه آورد که بر همین اساس فرمان وضعیت ملی اضطراری در قبال ایران برای یک سال دیگر تمدید می‌شود.

فرمان وضعیت ملی اضطراری مزبور نخستین بار ۱۵ مارس ۱۹۹۵ (برابر با ۲۴ اسفندماه ۱۳۷۳) علیه ایران صادر شد. این فرمان یا باید در بازه زمانی ۹۰ روزه پیش از زمان انقضایش (۱۵ مارس هر سال) تمدید شود و یا در غیر این صورت به طور خودکار منحل می‌شود.

باراک اوباما در حالی درخواست تمدید این فرمان را صادر کرده است که آبان ماه سال جاری نیز فرمان وضعیت اضطراری دیگری را در قبال ایران تمدید کرد؛ فرمانی که نخستین بار سال ۱۹۷۹ علیه ایران صادر شد.

علیرغم این تمدید‌ها و اگرچه باراک اوباما ۲۱ اسفندماه در پیام خود بر حل نشدن بحران میان ایران و آمریکا تاکید کرده٬ در عین حال خاطرنشان کرده است که توافق هسته‌ای سوم آذرماه میان ایران و ۱+۵ نخستین توافق میان طرفین در ۱۰ سال گذشته است.

به موجب توافق شش‌ماهه هسته‌ای٬ ایران متعهد به توقف بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای خود شده است و غرب نیز در مقابل قبول کرده است که از شدت برخی تحریم‌ها علیه ایران بکاهد.

در همین راستا رئیس جمهور آمریکا به کنگره بارها نسبت به تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران هشدار داده و تاکید کرده است که تحریم‌های بیشتر علیه ایران٬ به روند مذاکرات لطمه وارد می‌کند.

در شرایط فعلی مذاکرات میان ایران و ۱+۵ برای دستیابی به توافقی پایدار و نهای بر سر برنامه هسته‌ای تهران ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *