۱۱ میلیون نفر در انتظار تحقق وعده‌ها انتخاباتی روحانی

با نزدیک شدن به پایان سال سناریوی تکراری مذاکرات کارگران و کارفرمایان برای تعیین دستمزد سال آینده به اره افتاده است و با توجه به مجموع جلساتی که تاکنون در این رابطه بین نمایندگان دو طرف برقرار شده است، گویا باید مجددا منتظر تکرار سناریوی سالهای قبل باشیم: افزایش دستمزد کارگران کمتر از نرخ تورم.

 

images

 
به گزارش «تابناک» این در حالی است که با حضور دولت جدید در راس امور اجرایی کشور کارگران به شدت امیدوار بودند که با توجه به وعده‌های انتخاباتی دولت روحانی، امسال وضعیت تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده بهبود پیدا کند. امیدی که البته چندان رنگ و لعابی ندارد و تدبیری برای آن اندیشیده نشده است.

البته موضوع تعیین دستمزد کارگران پیچیدگی‌های بسیار زیادی را در دل خود دارد و حتی صرف نظر از وضعیت اقتصادی فعلی کشور و چالشهای رکود تورمی آن، مهم‌ترین موضوع در این میان آن است که افزایش دستمزد کارگران می‌تواند منجر به تعدیل نیروی کار از سوی بسیاری از کارفرمایان شود. فراموش نکنیم که مهم‌تر از موضوع تورم، رکودی است که تولید و صنعت کشور با آن روبرو شده است.

اما در این میان خواسته کارگران و نمایندگان آن‌ها کاملا مشخص است: رعایت و عمل بر اساس قانون. طبق قانون افزایش دستمزد کارگران باید همه ساله متناسب با نرخ تورم کشور افزایش داشته باشد. موضوعی که البته تنها بر روی کاغذ محترم است زیرا اکنون سالیان درازی است که افزایش حقوق چه برای کارمندان و چه برای کارگران هیچ‌گاه بر اساس نرخ تورم کشور نبوده است.

اما در سال جاری مذاکرات بین کارگران و کارفرمایان از جنبه‌ای جدی‌تر برخوردار است: کارگران به دولت روحانی و تحقق وعده‌های انتخاباتی آن امید بسته‌اند و انتظارات آن‌ها از دولت روحانی متفاوت از انتظارات از دولت قبلی است.

روز گذشته جلسه ۵ ساعته بین نمایندگان کارگران و کارمندان برگزار شد که گویا مانند همه جلسات پیش از آن نتیجه ملموسی دربر نداشته است. اما پس از این جلسه فرامرز توفیقی رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران اعلام کرده است: با توجه به این‌که نرخ تورم در ماه‌های پایانی سال بیش از ۳۰ درصد اعلام شده است نمایندگان کارگران به هیچ وجه حاضر به پذیرفتن افزایش دستمزد پایین‌تر از نرخ تورم نیستند و در راستای مخالفت کارفرمایان از دولت انتظار دارند با حمایت از این قشر ضعیف معیشت کارگران تقویت کند.

حتی انتظار کارگران از دولت، در حد انتظار نیز باقی نمانده است و نمایندگان کارگران از دولت روحانی توقع عمل به قول‌ها و وعده‌های انتخاباتی را دارند.

توفیقی گفته است: بیش از ۱۱ میلیون کارگر منتظر تحقق وعده‌های انتخاباتی روحانی هستند از جمله این وعده‌ها جبران مابه‌التفاوت نرخ تورم و دستمزد کارگران، کار شایسته و مزد منصفانه و تقویت قدرت خرید کارگران است. ‌کارگران با دلگرمی بر این‌ که دولت تدبیر و امید، امید آن‌ها را زنده خواهد کرد به رئیس ‌جمهور رای دادند و امیدواریم روحانی نیز در جهت تحقق وعده‌های انتخاباتی خود زود‌تر اقدام کند.

اما این وعده‌های انتخاباتی چه بوده است و قول‌های روحانی به جامعه کارگری ایران به حق و انصاف جزو شکننده‌ترین و مظلوم‌ترین قشر اقتصادی کشور هستند چه چیزهایی را شامل می‌شده است که اکنون کارگران اینگونه به تحقق آن‌ها دل بسته‌اند؟

در گرما گرم رقابتهای انتخاباتی شاید یکی از مهم‌ترین سخنان روحانی که منجر به اقبال جامعه کارگری به وی بود سخنان قاطعی بود که وی در حمایت از حقوق کارگران به زبان آورد. روحانی اذعان کرده بود: شکاف بین دستمزد و هزینه‌های کارگران باید ترمیم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *