آمریکا و اتحادیه اروپا شماری از مقام‌های اوکراین و روسیه را تحریم کردند

وزیر امور خارجه لیتوانی که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد روز دوشنبه، ۲۶ اسفند، اعلام کرد که در نشست روز دوشنبه وزیران خارجه این اتحادیه ۲۱ مقام اوکراینی و روسی تحریم شده‌اند.

 

A9AC9F99-1F9B-4761-BE6B-E60338A76561_w640_r1_s
۱۳ نفر از افراد تحریم شده، روسی و هشت نفر دیگر اوکراینی هستند. هنوز نام و مقام افراد تحریمی اعلام نشده است.

در بیانیه پایانی نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا آمده است: «شورای اروپا برگزاری رفراندوم غیرقانونی در کریمه در ۱۶ مارس برای الحاق به فدراسیون روسیه را قویا محکوم می‌کند. اتحادیه اروپا این رفراندوم غیرقانونی و نتیجه آن را به رسمیت نمی‌شناسد».

این بیانیه می‌افزاید: «شورای اروپا تصمیم گرفت که اقدامات تنبیهی از جمله محدودیت‌های سفر و توقیف دارایی‌های شماری از افراد مسوول در تزلزل یا تهدید یکپارچگی سرزمینی، حاکمیت و استقلال اوکراین را از جمله جدایی بخشی از آن را اعمال می‌کند».

اقدام اتحادیه اروپا در واکنش به دخالت روسیه در شبه جزیره کریمه و حمایت از جدایی‌طلبان روس‌تبار صورت می‌گیرد که روز دوشنبه از اوکراین اعلام استقلال کردند. این تصمیم پس از نشست سه ساعته وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا گرفته شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لینان لینکوویسیوس، وزیر خارجه لیتوانی در توئیتر خود اعلام کرده که تحریم‌های اتحادیه اروپا شامل ممنوعیت مسافرت این افراد به کشورهای عضو و همچنین توقیف دارایی‌های آن‌ها است.

وی افزوده است که ظرف روزهای آینده و در جریان نشست رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل اقدامات بیشتری در این زمینه صورت خواهد گرفت.

نشست رهبران اتحادیه اروپا قرار است در روزهای ۲۰ و ۲۱ مارس برگزار شود.

به نظر می‌رسد که در روزهای آینده نام افراد بیشتری که نزدیک به ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، هستند در این فهرست گنجانده شود.

تحریم های آمریکا علیه مشاوران پوتین

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، نیز روز دوشنبه ۱۱ اوکراینی و روسی را به دلیل دخالت در جدایی کریمه از اوکراین در فهرست تحریم‌های این کشور قرار داد.

دو نفر از این افراد به نام‌های ولادیسلاو سورکوف و سرگئی گلازیف، مشاوران ولادیمیر پوتین هستند. ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری پیشین اوکراین، نیز در فهرست افراد تحریمی است.

یک مشاور ارشد پیشین ریاست جمهوری اوکراین و دو تن از رهبران جدایی‌طلب شبه جزیره کریمه نیز در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های دولت اوباما گفته‌اند که رییس جمهوری روسیه به رغم حمایت از رفراندوم جدایی کریمه در این فهرست نخواهد آمد چرا که آمریکا معمولا تحریم‌ها را با روسای کشور‌ها آغاز نمی‌کند.

اما این مقام‌ها که نخواستند نامشان فاش شود گفته‌اند که تحریم‌ها افراد بسیار نزدیک به پوتین را هدف قرار خواهد داد.

بر اساس تحریم‌های واشینگتن، دارایی‌های افراد تحریمی ضبط شده و حق سفر به آمریکا را نخواهند داشت.

پارلمان شبه جزیره کریمه روز دوشنبه از اوکراین اعلام استقلال کرد و گفت که اقدامات خود را برای پیوستن به فدراسیون روسیه آغاز کرده است. تصمیم این پارلمان پس از همه‌پرسی روز یکشنبه در این منطقه صورت گرفت که به گفته مقام‌های محلی، «۹۷ درصد» رای دهندگان به الحاق کریمه به روسیه پاسخ مثبت داده‌اند.

رییس جمهوری اوکراین این همه پرسی را یک «مسخره بازی بزرگ» توصیف کرده و آمریکا و اتحادیه اروپا نیز برگزاری آن را محکوم کردند. این در حالی است که روسیه با وتوی قطعنامه محکومیت برگزاری همه پرسی کریمه در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده که چنین اقدامی مطابق با مقررارت بین‌المللی است.

در همین حال، دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که اتحادیه اروپا در یک اقدام سمبولیک روز جمعه معاهده همکاری سیاسی با اوکراین را امضاء می‌کند.

امضای این معاهده چندین ماه زود‌تر از موعد مقرر صورت می‌گیرد. پیش از این، ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری مخلوع اوکراین، از امضای معاهده یاد شده با اروپا خودداری کرده بود که همین اقدام سبب شورش مردم این کشور و سرنگونی دولت وی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *