مرزبانان ایرانی را اراده و خواست ملی آزاد کرد

امین کریمی

amin karimiایستادگی پرشور و همه گیر ایرانیان در این دو ماه و خواست برحق آنان برای آزادی سربازان میهن و به ویژه پس از فاجعهٔ به شهادت رساندن زنده یاد جمشید دانایی فر باعث شد تا تروریست‌های موسوم به جیش العدل در برابر ارادهٔ ملت کوتاه آمده و از خواسته‌های خود عدول نمایند. (اخباری از مبادلهٔ چند تن از زندانیان این گروه تروریستی با مرزبانان ایران منتشر شده که تایید نگردیده است). از دیگر سوی فشاری که ملت ایران به حاکمیت وارد آورد دلیلی بر این شد تا این مطالبه جدی گرفته شده و از جان سربازان دربند حراستی راستین به عمل آید. چه بسا اگر این مطالبه از سوی ملت پیگیری نمی‌شد امروز خبر ناگواری دیگری به گوشمان می‌رسید. باید دانست حساسیت ایرانیان نسبت به شرایط کشور و در تمامی زمینه‌ها و پیگیری مستمر خواسته‌های مدنی و مطالبات بر حقشان حاکمیت را وا می‌دارد که در مسیر این خواسته‌ها اقدام نموده و رضایت همگانی را فراهم آورد. این روند باید پی گرفته شود و بر نخبگان کشور است که در تمامی زمینه‌ها به راهبری مردم اقدام نمایند. این‌ها همه نویدی برای آیندهٔ روشن می‌باشند.

۱-خوشبختانه سربازان میهن آزاد شدند و باید از این اقدام حکومت در این زمینه خشنود بود.

۲-مرزبانان ایران، به ویژه در مناطق حساس و استراتژیک و همچنین پرخطر باید از کادر حرفه‌ای گزینش شوند؛ همچنین باید با تجهیزات کامل نظامی و با شرایط مناسب رفاهی، همواره مورد حمایت قرار گیرند. حاکمیت به جای اینکه سرمایه‌های کلان را برای سرکوب‌های خیابانی هزینه نماید، اعم از اینکه این سرکوب‌ها برای راهپیمایی‌های مسالمت آمیز و اعتراضی بوده یا به خاطر فشار آوردن به مردم ایران نسبت به انتخاب پوششان، باید برای حراست از مرزهای ایران عزمی جدی‌تر و اصولی تر را در کار کند. از سوی دیگر چرا باید در حالی که کشور دچار بی‌ثباتی و عدم امنیت است حاکمیت با چنگ و دندان برای حمایت و حفظ  سوریه  تلاش کند.

در این چند سال حزب پان ایرانیست به صورت مداوم در فضای مجازی و در جامعه، نسبت به تقویت وهابی‌گری و سرازیر شدن گروه‌های جهادی و تکفیری و تروریستی به ایران هشدارهای جدی داده است. پیش از این گفته بودیم که با تضعیف امنیت در مرزهای ایران گروه‌های تروریستی سازمان یافته و مسلح از جمله سازمان مجاهدین خلق، کوموله، حزب دموکرات کردستان، خلق عربی‌ها و… توانایی تأثیرگذاری خواهند داشت. مسیر بعدی تروریست‌های خشونت طلب از سوریه به سوی ایران است. عدم ثبات در ایران و جنگ و کشتارهای قومی-مذهبی خواست عربستان و متحدانش می‌باشد. شوربختانه امروز در خوزستان جدای بر وهابی‌گری و بازهم با حمایت از بیرون، معضلی دیگر در حال نمایان شدن است که در آیندهٔ نزدیک در این زمینه روشنگری خواهد شد. بعد از چند سال هشدار از سوی نیروهای ملی، به تازگی قاسم سلیمانی فرماندهٔ سپاه قدس در این مورد خطیر که تندروی‌ها را به سوی ایران متمایل خواهند کرد مطالبی را بازگو کرده است. خطر جدی است. رویکرد کنترل گروه‌های سلفی و خشونت طلب و اقدام عملی برای حفظ امنیت مرز‌ها نمی‌تواند صرفا با در نظر آوردن جیش العدل و با حرکات احساسی و زودگذر و همراه با موج خبری باشد بلکه می‌بایست فراگیر و راهبردی و با برنامه ریزی‌های مدون همراه باشد.

۳-بازهم می‌بایست تأکید کرد برای حاکمیت اولویت نخست، باید از تعلیق درآوردن ملت ایران باشد. همهٔ منافع گروه‌ها و سازمان‌های وابسته به حاکمیت باید فدای منافع ملت ایران شود. اگر حمایت قاطع ملت ایران از آزادی سربازان میهن نبود به احتمال فراوان نتیجهٔ امروز می‌توانست جز این باشد. دولتمردان و نخبگان حاکمیت سرانجام باید این را دریابند که این حمایت واقعی ملت می‌باشد که می‌تواند ایران را از سراشیبی خارج کرده و به سمت تعالی راستین سوق دهد. تنش زدایی بین المللی راستین نیز در اولویت بعدی حاکمیت باید جای بگیرد. این تنش زدایی نمی‌تواند تاکتیکی و گذرا بوده و باید ماندگار و البته در مسیر منافع ملی باشد. سعودی‌ها را باید از طریق فشار بین المللی مجبور کرد که در سیاست‌های خصمانه علیه ایران و علیه امنیت خاورمیانه تجدید نظر نمایند.

دیگر آنکه احزاب و سازمان‌های ملی را باید آزاد نهاد که در جهت مسیر منافع ملی و با فراغ بال به فعالیت پرداخته تا بتوانند اقدامات ضد ایرانی را خنثی نمایند و همبستگی بیش از پیش را میان ایرانیان موجب شوند. پرپیداست با حفظ فضای امنیتی صرف نمی‌توان بر این پیچیدگی‌ها چیره شد. همچنین نهادهای فرهنگی با رویکرد ملی در سراسر ایران باید مورد حمایت همه جانبه قرار بگیرند تا از تأثیر اندیشه‌های مسموم و خشونت ورزِ عقیدتی جلوگیری به عمل آورند. شناخت فرهنگ و هویت ایرانی که بر پایهٔ شادی و زنده دوستی و مهرورزیست می‌تواند در کنترل خشونت تأثیر بسزایی داشته باشد.

لازم است که براین نکته دست بگذاریم که شرایط اقتصادی و معیشتی استان‌های مرزی باید دگرگون شود بی‌تردید بسیاری از این مسائل بغرنج ریشهٔ اقتصادی دارد و می‌توان با سیاست گذاری‌های مناسب و از طریق بهبود وضعیت معیشتی فضا را کاملا تلطیف نمود. ‌‌نهایت آنکه از توان علمی و مدیریتی همهٔ ایرانیان با هر مذهب و جنسیت و اندیشه در مسیر منافع ایران باید بهره برد و نمی‌توان با رویکرد سابق در برابر این هجمه‌ها بیمه شد.

پی نوشت: از تلاش همه جانبهٔ هم میهنان گرانقدر بلوچ و سنی مذهبمان که از طریق مذاکره با تروریست‌های جیش العدل شرایط را برای آزادی مرزبانان میهن بسیار هموار نمودند سپاسگزاری ویژه می‌کنیم. بی‌تردید جیش العدل نمی‌تواند نمایندهٔ بلوچ‌های غیور هم میهن باشد و راه آنان جدای از هموطنان راستین و سرفراز بلوچ‌ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *