واکنش همسر ریچارد فرای به اتهام جاسوسی

عدن نبی، همسر ایرانی‌آسوری ریچارد فرای، در واکنش به این که گفته شده همسرش جاسوس سیا بوده جوابیه‌ای منتشر کرده و گفته که شوهرش هیچ‌گاه از سیا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، پول نگرفته است.

 

362850_548

به گزارش سازمان جوانان حزب پان ایرانیست به نقل از تابناک، همسر ریچارد فرای در عین حال یادآوری کرده که فعالیت‌های “جاسوسی” فرای محدود به جنگ جهانی دوم و علیه آلمان نازی بوده است؛ موضوعی که پنهان نبوده و در نوشته‌های خود ریچارد فرای آمده است.

به گزارش ایسنا، احمد سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در تذکری خطاب به رئیس‌جمهور اظهار کرد: از رئیس جمهور و مسئولین می‌خواهم اجازه دفن جنازه منحوس ریچارد فرای جاسوس سیا و آمریکا را در کنار پپ پلید و دلال عتیقه جات و مشاور فرح پهلوی ندهد چرا که مردم اصفهان این ننگ را تحمل نخواهند کرد و در این صورت زاینده رود تبدیل به مرده رود می‌شود.

ریچارد فرای، اهل آلاباما در طول عمر خود دو کرسی ایران‌شناسی در آمریکا برپا کرد و چندین کتاب مهم و صدها مقاله مهم درباره ایران باستان و ایران بزرگ و شهر و تاریخ بخارا نوشت.

وی در طول حیاتش در عرصه بین‌المللی همواره از نام خلیج فارس در برابر نام‌های جعلی دفاع کرد.

این ایرانشناس برجسته در مردادماه سال 89 به دعوت شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به ایران آمد و چند روز را در تهران و اصفهان سپری کرد.

ریچارد فرای که در گذشته از محمود احمدی نژاد رییس جمهور وقت کشورمان خواسته بود تا اجازه دهد پس از مرگ در کنار زاینده رود به خاک سپرده شود، در مراسم افتتاحیه همایش بزرگ ایرانیان خارج از کشور طی سخنانی بار دیگر این خواسته خود را در حضور احمدی‌نژاد مطرح کرده بود.

رئیس‌جمهور سابق نیز در این همایش با آرزوی سلامتی برای فرای با بیان اینکه ما خود شما را در ایران می خواهیم، خانه‌ای را در اصفهان به وی اهدا کرد.

این ایران شناس که از مرحوم دهخدا لقب “ایران دوست” را گرفته بود، در زمان حضورش در ایران به اصفهان عزیمت کرد و پس از استقبال توسط مسوولان استان اصفهان، به محل خانه اهدایی رفت و آن را رسماً تحویل گرفت.

هم چنین قرار شد، این خانه اهدایی پس از مرگ این ایران‌شناس آمریکایی تبدیل به موزه شود.

پرفسور فرای در آخرین مصاحبه اش به هنگام حضور در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با ابراز خشنودی برای حضور در این کشور و در جمع ایرانیان اظهار کرد: از گذشته تا کنون ایرانیان بسیار مهمان نواز بوده‌اند و در این چند روز اقامتم این موضوع کاملا مشهود بوده است.

ریچارد نلسون فرای، ایران‌شناس و شرق‌شناس سرشناس آمریکایی روز پنجشنبه (۲۷ مارس) در سن 94 سالگی در بوستون آمریکا درگذشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *