دکتر عبدالله با کسب ۴۴ درصد آراء پيشتاز انتخابات افغانستان است

آخرين نتايج آراء شمارش شده انتخابات رياست جمهوری افغانستان که نزديک به نيمی از آراء را در بر می‌گيرد نشان می‌دهد که عبدالله عبدالله همچنان نامزد پيشتاز انتخابات اين کشور است.

n00003194-t

 

به گزارش سازمان جوانان پان ایرانیست به نقل از خبرگزاری های افغانستان، کميسيون مستقل انتخابات افغانستان می‌گويد که با شمارش تقريبا ۵۰ درصد از آراء ۴۳ ولايت اين کشور، عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان، با ۴۴.۴ درصد پيشتاز رقابت‌هاست و اشرف غنی با ۳۳ درصد پشت سر وی قرار دارد.

زلمای رسول که گفته می‌شود نامزد مورد نظر حامد کرزای، رييس جمهوری افغانستان است، با کسب ۱۰.۴ درصد آراء در رتبه سوم قرار دارد.

احمد يوسف نورستانی، رييس اين کميسيون روز يکشنبه، ۳۱ فروردين، به خبرنگاران گفت که «اين نتیجه مربوط به بخشی از آراء بوده و قابل تغيير است».

برنده انتخابات رياست جمهوری افغانستان بايد ۵۰ درصد از آراء رای دهندگان را کسب کند و در غير اين صورت، انتخابات به مرحله دوم کشيده خواهد شد. نتايج نهايی انتخابات قرار است روز ۱۴ می اعلام شود و در صورت کشيده شدن رقابت‌ها به دور دوم، انتخابات اواخر می برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، برگزاری دور دوم انتخابات با نگرانی‌های امنيتی، کاهش شرکت‌کننده‌ها و همچنين هزينه بالا روبرو است. دور نخست انتخابات رياست جمهوری افغانستان حدود ۱۰۰ ميليون دلار هزينه در پی داشت.

متحدان افغانستان برگزاری انتخابات در روز پنجم آوريل که با حضور گسترده مردم افغانستان در پای صندوق‌ها همراه بود را مورد ستايش قرار دادند. به رغم تهديدهای گروه طالبان، شورشيان نتوانستند که حمله عمده‌ای در روز انتخابات انجام دهند.

آمارها نشان می‌دهد که از ۱۲ ميليون رای دهنده واجد شرايط در انتخابات امسال رياست جمهوری افغانستان، حدود ۶۰ درصد- هفت ميليون نفر- در پای صندوق‌ها حاضر شدند.

يکی از نگرانی‌های عمده در اين دور از انتخابات، ميزان بالای گزارش‌ها درباره تقلب است که نسبت به انتخابات سال ۲۰۰۹ افزايش نشان می‌دهد.

رييس جمهوری آينده افغانستان قرار است جانشين حامد کرزای شود که از زمان حمله آمريکا به افغانستان در سال ۲۰۰۳ تنها رييس جمهوری اين کشور بوده است.

عبدالله عبدالله و رقيب وی، اشرف غنی، وعده داده‌اند که در صورت انتخاب به مقام ریاست جمهوری، در برابر غرب سياست تازه‌ای در پيش خواهند گرفت و معاهده امنيتی با ايالات متحده آمريکا را امضاء خواهند کرد. آقای کرزای حاضر نشده است که اين معاهده را امضاء کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *