ستاد مبارزه با مواد مخدر: ۵۳ درصد معتادان در سازمان‌های دولتی شاغل‌اند

معاون درمان و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این مطلب که کسب لذت، کنجکاوی، تفریح و مشکلات روحی و روانی از عمده‌ترین عوامل بروز اعتیاد در کشور هستند گفت: فراهم سازی تفریحات مناسب برای مردم باعث کاهش مصرف مواد مخدر در کشور می شود.

به گزارش ایسنا، بابک دین پرست، معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر در بازدید از مرکز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه هر روز در تهران دو نفر بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند افزود: در طی هفت ماه گذشته ۱۷۰۰ نفر قربانی مصرف مواد مخدر شده‌اند و مطالعات نشان می دهد که ۵۳ درصد از معتادین ما شاغل در سازمان های دولتی، ۶۳ درصد متأهلین، ۷۵ درصد دیپلمه و ۲۱٫۵ درصد دارای مدرک لیسانس هستند.

دین پرست ادامه داد: کسب لذت، کنجکاوی، تفریح و مشکلات روحی و روانی عمده‌ترین عوامل بروز اعتیاد در کشور هستند.

۳ میلیارد دلار سود خالص در سال، سهم قاچاقچیان مواد مخدر ایران

معاون درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر به گردش مالی میلیاردی قاچاقچیان مواد مخدر در جهان اشاره و اظهار کرد: سهم قاچاقچیان مواد مخدر ایران ۳ میلیارد دلار سود خالص در سال است که متاسفانه نمی دانیم سود خالص این پول‌ در کجا هزینه می‌شود.

دین پرست با بیان اینکه مصرف مواد مخدر، دومین علت مرگ بعد از تصادف در کشور است، گفت: آیا بهتر است امکان تزریق را در مراکز بهداشتی فراهم کنیم تا معتاد زیر نظر پرستار مواد خود را تزریق کند؟.

معاون درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه “ستاد مبارزه با مواد مخدر” در انتشار مطالعات در حوزه اعتیاد حساسیت بیشتری دارد، اظهار کرد: متاسفانه بیشتر تحقیقات انجام شده در حوزه اعتیاد راهکارهای مناسبی در جهت کاهش اعتیاد جوانان ندارد و تنها ارائه ارقام و اعداد است.

وی پیشنهاد کرد: باید تفریحات برای جوانان بر اساس اصول دینی در کشور فراهم شود تا گرایش به مصرف مواد مخدر کاهش یابد.

دین پرست ادامه داد: سؤال اصلی در اعتیاد این است که آیا عامل اصلی اعتیاد دردسترس بودن موادمخدر است یا اینکه ما در آگاه‌سازی مردم مقصر هستیم.

درمان اعتیاد به “شیشه” با تحریک مغزی

در ادامه این بازدید حامد اختیاری، مسئول آزمایشگاه عصب‌شناسی مرکز مطالعات اعتیاد به مطالعه اخیر اثرات متاآمفتامین در مصرف‌کنندگان شیشه اشاره کرد و افزود: تحریک مغز راهکار مناسب برای ترک اعتیاد برای مصرف کنندگان شیشه است که در این زمینه دستگاهی با همکاری دانشگاه مشهد ساخته شده اما با همکاری دانشگاه امیرکبیر قصد داریم دستگاهی پیشرفته‌تر بسازیم تا کار برای ترک اعتیاد به شیشه را در کشور آغاز کنیم.

کاهش بار اعتیاد از طریق دانش، مهمترین رسالت مرکز ملی مطالعات اعتیاد

در ادامه این بازدید دکتر آفرین رحیم موقر، رییس مرکز ملی مطالعات اعتیاد مهمترین رسالت این مرکز را کاهش بار اعتیاد از طریق دانش و مشارکت قابل ملاحظه به تولید علم درمان اعتیاد در جهان دانست و اظهار کرد: تحقیقات شیوع‌شناسی مصرف مواد مخدر و الکل در سال ۹۰ نشان داد که ۱٫۵ میلیون نفر که خود معترف به مصرف این مواد بودند در کشور وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *