افزایش ایران ستیزی در ترکیه/ایرانی ها قربانی منازعات سیاسی ترکیه

پس از رخداد های 17 دسامبر و آشکار شدن شکاف سیاسی بین دو نیروی متحد و موتلف پیشین، یعنی حزب عدالت و توسعه و جماعت گولن، ایران ستیزی در این کشور افزایش یافته است.
به گزارش وب سایت خبری – تحلیلی آذری ها،در حالی که رجب طیب اردوغان پس از عملیات 17 دسامبر فرقه گولن را به ایجاد شبکه ای از مدیران و مقامات کشوری به شکل “دولتی موازی” متهم کرد،تحلیل گران این فرقه تلاش کردند تا با انداختن توپ به زمین حریف، ایران را مصدر این دولت موازی نشان داده و حکومت اردوغان را به همکاری با ایران در نتیجه خیانت معرفی کنند.
در این راستا ابتدا روزنامه زمان با انتشار مقاله ای به نام «شاه اسماعیل، سلطان عثمانی شد» رجب طیب اردوغان را به سلطان عثمانی تشبیه کرد که در باطن روح شاه اسماعیل را می پروراند.
نویسنده در این یادداشت گفت؛اردوغان معتقد است گولن بانی این دولت موازی است اما هر چند اصل وجود چینین چیزی صحت دارد اما مصدر آن را باید در ایران جستجو کرد نه جماعت گولن.
سریال شوکت تپه که در شبکه تلویزیونی وابسته به گولن پخش می شود، با شخصیت پردازی های نمادین مانند پرس لی (پارسی)، قاسم سلیمانی و… به نحوی سعی دارد مشکلات داخلی ترکیه را به ایران نسبت دهد. در یکی از سکانس های این سریال یک تیم امنیتی با دستیگری شحصیت مزبور دیالوگ عجیبی را به نمایش گذاشت. کماندوی ترکیه که در واقع سمبل مقاومت ترکان سنی در برابر ایرانی های شیعه است به پرس لی می گوید:
«چرا از ریختن خون مسلمین خسته نمی شوید. شما در طول تاریخ مسلمانان را قتل عام کرده اید. امروز هم با پ.ک.ک همکاری می کنید و با تله های چون صیغه و… شهروندان ما را به دام می اندازید. شما هیچ بهره ای از انسانیت نبرده اید».
در ادامه همین قسمت “عثمان” فرمانده نیروهای امنیتی ضمن شکنجه افسر ایرانی چندین بار به وی می گوید: «بی شرف و اهل تقیه». اهل تقیه عنوانی بود که اخیرا رجب طیب اردوغان به جماعت گولن داده بود. وی آنها در تقیه حتی بدتر از شیعیان دانسته بود.
به درستی معلوم نیست که چرا در میان دعوای گولن و اردوغان این ایرانی ها هستند که باید مورد توهین و تحقیر قرار بگیرند. ولی آنچه روشن است اینکه یک بار دیگر سنت ایران ستیزی و شیعه ستیزی باقی مانده از دوران عثمانی در میراثداران نوعثمانی گری تبلور یافته است.
اما نباید پنداشت که چنین نگاهی مختص جماعت گولن است. در میان اعضای حزب عدالت و توسعه نیز نگاه های ایران ستیزانه کم نیست.

 

tumbnail

 

“قادر مصراغلو” از فعالان سیاسی طرفدار آک پارتی چندی پیش با حضور در شبکه “آخبر” (A HABER) متعلق به آک پارتی ، ایران را مقصر بحران سیاسی اخیر در ترکیه دانست.
وی به شبکه گفت: «ایران پشت پرده عملیات 17 دسامبر بود. پیش از این ایران با یکی از بانک های متعلق به روچیلدها در ترکیه کار می کرد. پس از اینکه ترکیه ده تن جاسوس و همکار موساد را به ایران معرفی کرد، ایرانی ها پول های خود را به حالک بانک منتقل کردند. همکاری با این بانک برای ایران مهم بود. هر دو طرف سود می برند. اما می دانیم که در نهایت ایران چه از نظر دینی و چه به لحاظ سیاسی دشمن قدیمی ترکیه است. چون قصد دارد عالم اسلام را شیعه و خود رهبر آن شود. عجیب تر اینکه پس از فتح ایران هیچ کس از نژاد عجم نتوانسته است ایران را اداره کند. همه خاندان ها ترک بودند. آخرین خاندان ترک قاجار بود که با توطئه انگلیس از تخت پایین کشیده شد و رضاشاه پهلوی با کمک همانها بر تخت نشست. اینها از نژاد عجم بودند. این یک نفرت بر علیه ترکها است. عجم ها اسیر این نفرت اند. برای همین منظور عجم ها سعی کردند ترک های ایران را بیشتر از خودشان شیعه کنند[!] اصولا کسی که شیعه را در ایران رواج داد شاه اسماعیل صفوی بود. متاسفانه او هم یک ترک بود.
ایران پیش از اسلام یکی از دولت های معدود جهان بود. امپراتوری پارس و همین طور ساسانی ها، آناتولی (ترکیه) را بین خود و یونان تقسیم کرده بودند. تا بالکان نفوذ داشتند. ولی ایران بعد از اسلام هیچ فعالیتی نداشت. بلکه افتاد زیر پای ترکان. ترک ها هر چه بیشتر مسلمان می شدند به سمت غرب پیشروی می کردند [از ترکستان و آسیای میانه] اولین جایی که له و لورده کردند ایران بود. حتی بعضی از واژه های ما از فارسی اخذ شده است. مانند نماز، آبدست یعنی وضو… تعابیر دینی ما از ایران اخذ شد. در واکنش به له شدن ایران توسط ترکان، ایرانی ها شیعه را انتخاب کردند تا در برابر ترکان سنی آناتولی بایستند. در طول تاریخ در مسائل تاریخی ما دخالت کردند. اینکه سلطان یاوز عثمانی شیعیان را قتل  عام کرده است همه اش دروغ است. (مجری: خب اینها چه ربطی به گولن دارد؟ )
ایران با وجود ترک ستیزی اش ناچارا با ترکیه وارد تجارت کلان شد. به دلیل تحریم ها. ولی وقتی با غرب در 22 نوامبر به سازش رسید به ترکیه پشت کرده و بسیاری از اطلاعات مربوط به دور زدن تحریم ها را به امریکا و اسرائیل داد. اسرئیل در قدم دوم است، مقصر اول ایران است … »

ترکیه یکی از بزرگ ترین جوامع معتقد به توهم توطئه است و اغلب مردم بر این باورند که روزانه بیشتر کشورهای جهان در حال توطئه بر علیه آنها هستند. کتاب ها و فیلم های متضمن توهم توطئه بیشتر فروش را در گیشه ها کسب می کنند. سیاستمداران ترکیه نیز هر از گاهی به این توهمات دامن می زنند تا بتوانند بر مسائل داخلی سرپوش بگذارند و به تحمیر مردم بپردازند.
پس از شدت گرفتن مسئله سوریه و دخالت های آشکار ترکیه در این کشور که منجر به بمباران شیمیایی مردم توسط النصری از گروه های تروریستی تحت حمایت ترکیه و ویرانی کشور شد، سیاست های ضد ایرانی در ترکیه افزایش پیدا کرد. ترکیه به عنوان حامی اصلی تروریسم در سوریه یکی از مراکز ترانزیت نیروی های سلفی به این کشور است.
اما پس از سرباز کردن اولین مشکلات در سیاست منطقه ای و اختلافاتی که در تاریخ روابط دو کشور در صد سال گذشته بی نظیر بود، ترکها نشان دادند که دلایل متعددی برای دشمنی با ایران دارند که اغلب آن را می بایست در تاریخ روابط ایران- عثمانی و انقلاب صفوی جستجو کرد.
احداث برخی سایت های ضد ایرانی مانند “خطر ایران” از سوی محافل مشکوک، نشان دیگری بر این مدعا است. این سایت که به طور تخصصی به مسائل ایران می پردازد، به مذاکرات ژنو واکنش منفی نشان داده، قتل عام ایرانیان شیعه توسط سلطان سلیم را توجیه تاریخی کرده و سعی در متحد نشان دادن ایرانی ها و یهودی ها دارد. از آن جمله به ریشه یهودی محمود احمدی نژاد تاکید داشته و می نویسد بسیاری از مورخین ایرانی معتقدند که ایرانی ها و یهودی ها ریشه قومی مشترکی دارند (!) البته این افکار مالیخولیایی تا اندازه زیادی یادآور جنگ روانی حزب بعث با ایران نیز هست. در نشریات و کتاب های درسی عراق بعثی ، ایرانی ها و یهودی دو دولت متحد محسوب می شدند که بر علیه جهان عرب ائتلاف مخفی دارند.
چنین نگاهی هایی در ترکیه اغلب آمیخته با شیعه ستیزی، ستایش خلفاء، نظریه های توطئه و…. است. برای نمونه در یکی از مقالات سایت این جمله به چشم می خورد: «پس از بر تخت نشستن سلطان سلیم و قدرت گیری شاه اسماعیل در ایران، تشیع مانند یک ویروس در جهان اسلام گسترش پیدا کرد».

 

tumbnail (1)
سایت “خطر ایران” در بخش دیگری به نقل از یک نظرسنجی شبکه بی.بی.سی مدعی شده است که ایران و اسرائیل دو کشور منفور در ترکیه اند. دو کشور ایران و اسرائیل رتبه های پایانی محبوبیت را دارا هستند.
در یک مطلب اختصاصی دیگر این ایده مطرح شده است که اشغال عراق به ظاهر توسط امریکا و در اصل توسط ایران صورت گرفته است. زیرا تمام منطقه به ویژه سمت های مهم کشوری  لشکری در کنترل شیعیان طرفدار ایران قرار دارد.
این سایت سایر مقالات ضد ایرانی از تحلیل گران و روزنامه نگاران ترک را نیز در بخش ویژه خود قرار داده است. اغلب این نوشته ها قبلا در روزنامه های نزدیک به آک پارتی مانند استار، آکیت، ینی شفق و صباح منتشر شده اند.
در این بخش نیز اتهامات زیادی متوجه ایران شده است. برای نمونه انفجار ریحانلی در استان حاتای که بهار گذشته منجر به کشته شدن 60 تن شد، به ایران نسبت داده شده است. این در حالی است که گروه داعش چند

ماه قبل مسئولیت این انفجار را رسما بر عهده گرفت.
در بخش دیگری به مقاله «ترکان ایران و انتظارات از ترکیه» بر می خوریم.
عبدالقادر سلوی در یک مقاله ای قبلا در روزنامه ینی شفق منتشر کرده بود در خصوص نقش ایران در معادلات ترکیه می نویسد: «ایران مهم ترین بهانه کودتای 28 فوریه علیه اربکان بود. مسئلاب حضور سفیر وقت ایران (باقری) در یک همایش مربوط به قدس آغاز شد. هر زمان هدف طیب اردوغان بود،ایران نیز یک طرف ماجرا بود. دبیر شورای عالی امنیت ملی ترکیه در آن دوره ائتلاف ایران، سوریه، چین و روسیه را پیشنهاد داده بود. اما موضوع چیز دیگری است. در کنار ایران ظاهری یک ایران پنهان نیز وجود دارد. در جهان اسلام دو تز عمده در چالش اند. یکی حلال مشکلات است و دیگری مشکل زا. یکی در پی حل مشکلات است ، دیگر در پی استفاده از چالش ها. یکی ترکیه و دیگری ایران. قبلا این دو گانه در عراق به چالش مشغول بود. امروز در سوریه نیز منازعه ادامه دارد ».
جالب اینکه با وجود انتشار مقالات ضدایرانی در روزنامه های وابسته به گولن مانند زمان، این وب سایت از انتشار آنها در یکی دو سال گذشته خودداری کرده است.
سرفصل های جالب دیگر نیز در این سایت وجود دارد. ولایت فقیه، انجمن حجتیه، آسیمیلاسیون علیه آذری ها، حزب الله لبنان، کمک شیعیان به مسیحیان در جنگ های صلیبی و… .
دو موضوع عمده ای که این طرز تفکر در ترکیه در صدد تقویت آن است بر حول محور دو موضوع چندهمسری و یا صیغه در فقه شیعه و نیز نفش تشیع شکل گرفته است. تاکید ترک ها بر موضوع متعه و صیغه در حالی است که نیروهای تحت حمایت شان در سوریه به شدت بر مقوله جهاد نکاح تاکید کرده و فتاوای باور نکردنی در این خصوص از عالم سنی صادر شده است. با این وجود رسانه های ترک تا کنون حتی یک بار هم به این مسئله پرداخت نکرده اند.
آنها مدام تاکید میکنند که ایرانی ها برای انتقام از اسلام که دولت باستانی آنها را نابود کرد تشیع را برساختند و شیعه فرقه خارج از اسلام و ساخته و پرداخته ایرانی و متشکل از عناصر مانوی، زرتشتی ، ادیان مزدایی و… است.

این در حالی است که در ترکیه دستکم سه میلیون شیعه آذری در استان های ایغدیر و قارص در مجاورت مرزهای ایران زندگی می کنند. این عده گرایش قابل توجهی به ایران دارند و بر اساس گزارشی که سال گذشته اداره مفتی گری این کشور تهیه کرد، ساعات شرعی از جمله اذان و اعیاد مذهبی خود را (عید فطر) با ساعت ایران تنظیم می کنند. در گزارش «جنید کوزلای» مفتی شهر ایغدیر که با امضای فرماندار این شهر «ولی احمد پک» به اداره امنیت ترکیه در وزارت کشور تقدیم شده بود. هم چنین در این گزارش ذکر شده بود، که 80 مسجد از 226 مسجد شهر ایغدیر به متعلق به آذری های شیعه مذهب است که ساعات شرعی خود را با ایران هماهنگ می کنند.

بر اساس گزارش اداره مفتی گری ترکیه مردم منطقه از ورود به مساجد تحت نظارت وزارت امور دینی ترکیه خودداری می کنند که این موضوع تحت تاثیر تبلیغات روحانیون شیعه ارزیابی شده است.

گزارش تاکید دارد که فعالیت ها و گرایش های شیعه محور این عده به وحدت ملی و یکپارچگی هویتی ترکیه ضربه می زند. (برای دیدن گزارش کلیک کنید)

اما تمام این نفرت و ستیزه ها در حالی صورت می گیرد که در ایران تفکر مثبت و همدلانه ای نسبت به ترکیه وجود دارد. بخش زیادی از سرمایه های ایرانی در ترکیه قرار دارند، این کشور سالانه میلیون ها دلار از گردشگری ایرانی ها در ترکیه به دست می آورد، واردات کالاهای ترکیه به ایران نیز خود بحث جداگانه ای است. دو کشور سالانه نزدیک به 15 میلیارد دلار تبادل اقتصادی دارند. متقابلا بسیاری از مردم ترکیه نیز نسبت به ایرانی ها علاقه زیادی دارند.

موضوع تنها به این جا ختم نمی شود. مقامات دیپلماتیک ترکیه در امور داخلی ایران دخالت می کنند. برای نمونه سال گذشته سفیر ترکیه در ایران نسبت به برگزاری مراسم ارامنه در ایران به شدت اعتراض کرده و با نمانیدگان مجلس در این خصوص به مذاکره پرداخت. وی علاوه بر ارسال برخی جزوات در خصوصات نفی قتل عام ارامنه به نمایندگان، بروشورهای توریستی ضمیمه جزوات کرد که گیرندگان را به سفر تفریحی ترکیه تشویق می کرد. احتمالا مقدمات این سفر قبلا از سوی ترکها آماده شده بود و این بیشتر یک پیشنهاد مودبانه بود.

 

منبع : تارنمای خبری-تحلیلی آذری ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *