رانش زمین در بدخشان ۲۵۰۰ کشته به جای گذاشت

مقام‌های محلی در ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان گفته‌اند که تعداد تلفات حادثه رانش زمین در ولسوالی ارگوی بدخشان که امروز صبح اتفاق افتاد به بیش از ۲۵۰۰ نفر رسیده است.

 

u2_Afghans_fear_80_dead_quake_triggers_landslide

 

شاه ولی الله ادیب والی بدخشان در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی، ضمن تایید این خبر گفت که حادثه در قریه آب باریک ولسوالی ارگوی این ولایت اتفاق افتاده و ۳۰۰ خانوار زیر گل و خاک مدفون شده‌اند.

آقای ادیب گفت که رانش زمین در دو مرحله و به فاصله زمانی یک ساعت از یکدیگر اتفاق افتاده است و بیشتر قربانیان کسانی بودند که از قریه‌های مجاور برای کمک به آسیب‌دیدگان رانش اول آمده بودند.

والی بدخشان گفت که مقام‌های ولایتی بیش از 700 خانوار دیگر از قریه‌های مجاور را که در معرض تهدید بودند از منطقه خارج کرده اند.

آقای ادیب گفت که نیروهای امداد از ادامه عملیات کمک رسانی و بیرون کشیدن اجساد از زیر خاک صرف نظر کرده‌اند.

به گفته آقای ادیب دلیل این تصمیم آنها حجم زیاد گل و خاکی است که بر روی این قریه ریخته و نیز خطرناک بودن ادامه عملیات برای امدادگران بوده است.

پیشتر فضل الدین عیار، فرمانده پلیس ولایت بدخشان افغانستان گفته بود که این حادثه حوالی ساعت ۱۲:۱۵ دقیقه به وقت محلی اتفاق افتاده است.

آقای عیار که در این منطقه حضور داشت گفت که بیش از ۳۰۰ خانه دیگر نیز در معرض تهدید قرار داشتند که نیروهای پلیس ساکنان منطقه را از آنجا بیرون برده‌اند و اکنون مردم در فضای باز به سر می‌برند.

او تاکید کرد که نیروهای پلیس فقط توانسته‌اند مقدار اندکی مواد غذایی و آب آشامیدنی در بین مردم توزیع کند و باید به آسیب‌دیدگان کمک فوری صورت گیرد.

فرمانده پلیس ولایت بدخشان گفت که این روستا در دره‌ای که از تپه‌های گلی تشکیل شده، قرار گرفته که بارش باران، باعث رانش این تپه‌ها شده است.

حدود ۲۰ روز پیش هم رانش زمین در ولایت تخار در همسایگی ولایت بدخشان ۱۲۰ خانواده را مجبور به ترک خانه‌های شان کرد.

در این حادثه که در روستای “خواجه خیرآب” ولسوالی رستاق اتفاق افتاد تمام خانه های مردم محل تخریب ولی به ساکنان این محل آسیب نرسید.

در روزهای گذشته در ولایت‌های شمالی سرپل، فاریاب و جوزجان جاری شدن سیلاب نیز بیش از۱۰۰ نفر را کشت و صدها خانواده نیز آواره شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *