تلاش غرب برای ورود به برنامه دفاعی ایران در پی مذاکرات هسته ای

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز چهارشنبه اعلام کرد، تهران موافقت کرده است تا ۲۵ اوت برخی مسائل مربوط به بازرسی‌های این آژانس در خصوص تحقیقات بمب اتمی ایران را حل و فصل کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گام مهمی به سوی پیشبرد تحقیقات و بازرسی‌های خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد، ایران اطلاعات مربوط به اتهامات مطرح شده در خصوص انفجارهای مهیب را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌دهد.

دوشنبه هفته گذشته، ۲۲ اردیبهشت تیمی از آژانس بین المللی انرژی اتمی وارد تهران شد تا آخرین مذاکرات را با تیم ایرانی درباره نحوه جمع بندی مدالیته دوم انجام دهد.

حدود ۳ ماه قبل در تاریخ ۱۵ فوریه ۲۰۱۴، ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی دومین مدالیته کاری خود را که شامل ۷ موضوع باقی مانده بود، امضا کردند.

مهلت تعیین شده برای این مدالیته روز پنج شنبه گذشته، ۲۵ اردیبهشت پایان می‌یافت و تیم آژانس درصدد آن بود که یک جمع بندی نهایی درباره چگونگی اجرای این مدالیته از سوی ایران ارائه کند.

آنطور که منابع غربی گفته‌اند آژانس قبول دارد که ایران به تمامی این ۷ موضوع رسیدگی کرده اما درباره موضوع آخر که اصطلاحا «چاشنی‌های انفجاری مفتولی» (EBW) خوانده می‌شود، پاسخ‌های ایران را کافی ندانسته و خواستار توضیحات اضافی شده است.

رسانه‌های بین‌المللی از جمله رویترز چند هفته پیش از قول منابعی خبر داده بودند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تهران پیرامون این چاشنی‌ها که علاوه بر استفاده‌های نظامی دارای مقاصد صلح‌آمیز هستند، توضیحاتی خواسته است.

در همین زمینه سیدعباس عراقچی امروز در بیستمین همایش سراسری هادیان سیاسی سپاه با بیان اینکه تاکنون اجازه ورود کشورهای ۱+۵ را به بحث سیستم دفاعی کشورمان نداده‌ایم تاکید کرد: ‌ سیستم دفاعی کشورمان موضوع هیچ مذاکره‌ای با ۱+۵ نخواهد بود و تا پایان نیز اجازه ورود به این بحث را به آنان نخواهیم داد. وی همچنین با اشاره به سخنان خود در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در جمع اعضای این کمیسیون گفته شد که ما در همه موضوعات اختلاف داریم که یکی از موارد بحث موشکی است.

عراقچی در ادامه با بیان اینکه کشورهای ۱+۵ به دلیل وجود بحث موشکی در قطعنامه، اصرار به مذاکره دارند گفت: به آن‌ها اعلام کرده‌ایم که سیستم‌های دفاعی کشورمان غیرقابل مذاکره است.
وی افزود: هر حال از طرف ما این موضع بسیار روشن و صریح اعلام شده و تا کنون اجازه ورود به بحث سیستم دفاعی را به آنان نداده‌ایم و تا پایان مذاکرات هم اجازه ورود به این بحث را به آنان نخواهیم داد.

اکنون به گزارش “ایران هسته ای” کار‌شناسان در تهران می‌گویند آژانس پس از شنیدن پاسخ‌های ایران نه تنها خواهان اطلاعات بیشتر درباره موضوع EBW شده بلکه ۳ مسئله جدید مرتبط با PMD را هم مطرح کرده و قصد دارد ایران را وادار به مذاکره درباره موضوعاتی بکند که از اساس جعلی است. این کار‌شناسان می‌گویند احتمالا در پس پرده آژانس و سرویس‌های اطلاعاتی غربی به این جمع بندی رسیده‌اند که اشتیاق دولت روحانی برای رسیدن به توافق نهایی با گروه ۱+۵ به گونه‌ای است که اگر امریکا توافق جامع را مشروط به حل موضوع PMD از سوی ایران بکند، ایران نهایتا همکاری در این خصوص را خواهد پذیرفت. به همین دلیل به آژانس ماموریت داده شده است که با تاکید بیشتری این موضوع را پیگیری نماید.

متقابلا، کار‌شناسان مطع در تهران می‌گویند تجریه همکاری درباره EBW به ایران نشان داد که غرب اساسا قصد بستن موضوع PMD را ندارد و صرفا می‌خواهد با بهانه قرار دادن این مسئله راه خود را برای دست اندازی به برنامه نظامی متعارف و برنامه موشکی ایران باز کند. تحت این شرایط روشن است که هر نوع همکاری بیشتر در این حوزه به شدت برای آینده برنامه دفاعی ایران خطرناک خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *