ازسرگیری مذاکرات دوجانبه اشتون و ظریف

ظریف و اشتون در ادامه گفت‌وگوهای ایران و 1+5 در وین 4، صبح روز سه‌شنبه ساعت 10 و 30 (9:30 به وقت محلی) مذاکرات را در استانبول از سر گرفتند.

download
به گزارش سازمان جوانان پان ایرانیست به نقل از ایسنا، ایران و 1+5 از بهمن‌ماه سال گذشته مذاکرات برای رسیدن به توافقی جامع با هدف تایید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، رفع نگرانی‌ها و لغو تحریم‌های هسته‌ای یک‌جانبه و بین‌المللی را آغاز کرده‌اند.
تاکنون چهار دور مذاکره در شهر وین برگزار شده است. آخرین دور مذاکرات 26 تا 29 اردیبهشت بدون نتیجه‌ای ملموس پایان یافت. بر اساس توافق دو طرف قرار شد تا کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده 1+5 در مذاکرات با ایران به طور دو جانبه با محمد جواد ظریف، رییس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران پیش از مذاکرات دور بعد برای ادامه گفت‌وگوها دیدار کنند.
مذاکرات بعدی ایران و 1+5 اواخر خرداد‌ماه (26 تا 30) در وین برگزار می‌شود.
دو طرف در اولین دور از گفت‌وگوها در وین 4 که با هدف آغاز نگارش و تدوین متن توافق جامع انجام شد، نتوانستند به نتیجه‌ای قابل توجه برسند و در عمل هیچ چیز بر روی کاغذ نیامد.
وزیر خارجه دولت یازدهم صبح روز دوشنبه به همراه سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی و حمید بعیدی‌نژاد راهی استانبول شد تا با اشتون دیدار کند.
در اولین دیدار ظریف و اشتون که با حضور معاونان آنها عصر روز دوشنبه برگزار شد، دو طرف دو ساعت و نیم با یکدیگر گفت‌وگو کردند.
بعد از آن، دو طرف در یک شام کاری در کنسولگری ایران در استانبول گفت‌وگوها را ادامه دادند.
یک عضو هیات ایران در استانبول به ایسنا اطلاع داد که حمید بعیدی‌نژاد و استفان کلمنت همزمان با مذاکرات اشتون و ظریف در روز سه‌شنبه، گفت‌وگوهای جداگانه‌ای را با محوریت مباحث فنی و کارشناسی آغاز کردند. وی هدف از این مذاکرات را بررسی نحوه پیشرفت روند گفت‌وگوهای ایران و گروه 1+5 اعلام کرد.
این گفت‌وگوها پشت درهای بسته و در هتل چراغان استانبول برگزار می‌شود. هتل چراغان پیش از این نیز محل گفت‌وگوهای ایران و 1+5 در مقاطع قبل بوده است.
با وجود از پیش اعلام نشدن زمان مذاکرات دو جانبه بسیاری از خبرنگاران و رسانه‌ای خارجی مستقر در استانبول به محل مذاکرات آمده‌اند.
شایان ذکر است، وزیر خارجه ایران عصر روز سه‌شنبه ساعت 16 به وقت محلی (17:30 به وقت تهران) استانبول را به مقصد الجزایر برای شرکت در نشست وزیران خارجه جنبش غیرمتعهدها ترک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *