ایران پیشتاز در اهدای داوطلبانه خون

بر اساس آخرین گزارش منتشره توسط سازمان جهانی بهداشت از ۱۵۱ کشور مطالعه شده در این زمینه ۶۰ کشور جهان و از جمله جمهوری اسلامی ایران موفق به ۱۰۰ درصد اهدای خون داوطلبانه شده اند و ۹۱ کشور دیگر هنوز بخشی از خون مورد نیاز خود را به روش غیر داوطلبانه و همراه با پاداش و یا به صورت جایگزین دریافت می کنند.
IMAGE6344071222507812501
به گزارش سازمان جوانان پان ایرانیست به نقل از مهر، سازمان جهانی بهداشت بر اساس بیانیه ملبورن، سال ۲۰۲۰ را برای رسیدن به ۱۰۰ درصد اهدای خون داوطلبانه و بدون پاداش برای تهیه خون و فرآورده های آن در تمام کشورها قرارداده است.

بر این اساس کشورهای عضو، متعهد به ایجاد و توسعه سرویس ملی انتقال خون و تأمین منابع مورد نیاز خون و فرآورده های آن بر اساس اهدای داوطلبانه و بدون پاداش شده اند به نحوی که هر گونه اهدای خون در مقابل دریافت وجه و یا خون جایگزین از برنامه تأمین منابع خونی کشور ها باید حذف شود.

در میان کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا ایران اولین کشوری بود که برنامه حذف خون جایگزین را از سال ۱۳۷۶ شمسی (۱۹۹۷ میلادی) آغازکرد.

انتقال خون ایران در سال ۱۳۸۱ شمسی (۲۰۰۲ میلادی) موفق به اهدای خون بیش از ۹۵ درصد به صورت داوطلبانه شد و در سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷ میلادی ) موفق شد، ۱۰۰ درصد خون مورد نیاز کشور را به صورت اهدای داوطلبانه و بدون پاداش تأمین کند. پس از ایران در این منطقه کشورهای ترکیه و امارات در سال ۲۰۱۱ نیز موفق شدند، به اهدای داوطلبانه و بدون چشم داشت دست یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *