گروه داعش شهر موصل و استان نینوا را تصرف کرد؛ دولت عراق وضعیت اضطراری اعلام کرد

مقامات عراق اعلام کردند که شهر موصل، دومین شهر بزرگ عراق، و تمام استان نینوا در شمال غرب این کشور به دست شورشیان اسلام‌گرا داعش افتاده است.

201436291236_ir-far11111

جدیدترین اخبار حاکی از آن است که داعش کنترل کامل شهر موصل را به دست گرفته و استاندار نینوا نیز فراری شده است. به گزارش پایگاه خبری المسله، یک منبع پلیس استان نینوا امروز اعلام کرد که عناصر گروه تروریستی داعش به طور کامل شهر موصل را تحت سیطره خود قرار داده اند. در همین حال المیادین نیز گزارش داد که افراد مسلح داعش بر فرودگاه موصل واقع در شمال این شهر سیطره پید کرده اند.
علاوه بر این،  برخی منابع خبری اعلام کردند که تروریست‌های داعش کنترل دو روستا در شمال شهر تکریت در استان صلاح الدین را در دست گرفته‌اند.این درحالی است که افراد مسلح وابسته به دولت اسلامی عراق و شام ساعاتی پیش کنترل بخش شرقی شهر “شرقاط” در استان صلاح الدین را نیز در دست گرفتند.
اسلام‌گرایان داعش، دولت اسلامی عراق و شام، کنترل فرودگاه شهر موصل، ادارات دولتی و دو شبکه تلویزیونی را دست گرفته‌اند.
موصل پس از فلوجه دومین شهر بزرگی است که در ماه‌های اخیر به دست شورشیان افتاده است. این شهر که اکثریت آن سنی مذهب هستند برای مدت‌ها از مقرهای مهم شبه‌نظامیان اسلام‌گرا محسوب می‌شد.
حمله این شبه‌نظامیان به موصل نیز دوشنبه شب شکل گرفت که به درگیری با نیروهای حکومت عراق و در نهایت عقب‌نشینی ارتش از این شهر انجامید.
بر اساس گزارش های امنیتی عراق، افراد مسلح وابسته به گروه تروریستی داعش از دوشنبه شب، ساختمان استانداری نینوا، فرودگاه موصل، مراکز امنیتی و سایر نهادهای رسمی در این استان را تحت سیطره خود در آوردند و به طور کامل این استان را تصرف کردند.
این گزارش ها می افزاید، عناصر داعش بانک های دولتی و خصوصی را نیز به تصرف خود درآورده است.
پس از سیطره تروریست ها بر این استان، هزاران زندانی موفق شدند از زندان های ˈبادوشˈ، ˈالتسفیراتˈ واقع در این استان بگریزند.
امامان جماعت استان نینوا از همه کسانی که می توانند سلاح به دست بگیرند، خواستند به نبرد با تروریست های مسلح داعش بپردازند.
ˈالنجیفیˈ رییس پارلمان عرای نیز گفت : عراق در معرض تهاجم گروه تروریستی داعش قرار دارد که در بردارنده عناصر بیگانه و مورد حمایت قدرت های خارجی است.
گروه تروریستی داعش پیشتر نیز برخی مناطق استان ˈالانبارˈ عراق را به تصرف خود درآورده بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *