مجلس نسبت به خطر تسلط داعش بر عراق و ترویج روند تجزیه طلبانه در ایران هشدار داد

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی درباره “خطرات تسلط داعش بر مناطق سنی‌نشین عراق” به مسئولان جمهوری اسلامی هشدار داده و توصیه کرده برای حل بحران، با بازیگران کلیدی منطقه مانند آمریکا همکاری و رایزنی کنند. در این گزارش به همکاری‌های پیشین ایران و آمریکا اشاره و گفته شده است: “در حالی‌که ایران در گذشته نیز برای تحقق ثبات و امنیت در عراق با سایر بازیگران کلیدی در این عرصه مانند آمریکا همکاری‌ها و رایزنی‌‎هایی داشته است، در شرایط کنونی نیز با توجه به تهدیدات جدی ناشی از شرایط عراق می‌تواند در قالب ائتلاف منطقه‌ای و بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم به همکاری با سایر بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی بپردازد.”

1401793958

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش تازه خود می‌گوید داعش در مقایسه با القاعده “رویکرد بسیار رادیکال‌تری” در قبال شیعیان و ایران دارد. در این گزارش خطرات داعش برای ایران در سه دسته تقسیم‌بندی شده است. اول این‌که تجزیه احتمالی عراق به سه قسمت کرد، سنی و شیعه، تهدیدی برای تمامیت ارضی ایران خواهد بود و “در بلندمدت باعث تشدید روندهای جدایی طلبانه در ایران می‌شود.” خطر دوم به گفته مرکز پژوهش ها، هدف قراردادن مراکز مذهبی و زیارتی شیعیان است که جمهوری اسلامی را به عنوان “پرچمدار شیعه در جهان با خطری مذهبی و حیثیتی” مواجه می‌کند. و سوم این که ناکامی نظام سیاسی جدید عراق که مورد حمایت ایران است “نوعی ناکامی ایران و سیاست‌های آن در عراق” محسوب خواهد شد.

همزمان علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی نیز در گفتگو با شبکه سی سی تی وی چین، درباره موضوعات مربوط به تحولات اخیر عراق و آمادگی ایران برای کمک به این کشور، صحبت کرد و در پاسخ به این پرسش مجری که «نظر شما درموضوع عراق، ممکن است آمریکا و ایران با هم در یک طرف باشند؟» پاسخ داد «این احتمال وجود دارد که این دو کشور، در برخی از موارد، در «جهتی» یکسان کار و تلاش کنند، اما نه در همکاری با هم. هر دو کشور (ایران و آمریکا) از آقای مالکی و همچنین استقلال و تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کنند و خواهان عدم تجزیه عراق به بخش‌های کوچک تر هستند. هر دو کشور نیز خواهان عاری بودن عراق از افراطی‌گری هستند که خطری بزرگ برای عراق، سوریه و همه کشورهای منطقه است. از اینرو هیچکس نمی‌تواند بپذیرد که پدیدهی افراط گرایی در منطقه رشد کند. این همان علتی است که ایران با افراط گرایی مخالف است و آمریکا نیز با افراطی‌گری مخالف است. لذا اگر چنین باشد، در این راستا، این دو کشور در «جهت» یکسان حرکت می‌کنند، اما این به معنای همکاری میان این دو کشور (ایران و آمریکا) نیست».

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *